Sanning och fakta?

Nyan fortsätter på det utstakade spåret som propagandablad. Visst, det passar ju med den röda färgen att vara sossarnas budbärare.
Ingen ålänning är ju så dum så man inte ser sambandet mellan Nyan och sossarna.
Tittar man på vad denne Fredrika skrivit tidigare så märker man att faktagranskning inte är så viktigt.
Det finns många sossar i Fredrikas närhet, sådana som klappar henne på ryggen för hennes sakliga texter.
Så är det, är man på den goda sidan så är inte sanningen speciellt viktig. Ingen av dessa människor i hennes närhet verkar heller tycka att fakta är så viktigt när det handlar om klimatet. Åtminstone är det ju ingen som efterfrågar något källa eller liknande.

Ta nu bara denna artikel, som jag för en sekund trodde att kunde bli en bra artikel. Fredrika tog ju faktiskt kontakt via messenger med mig för att diskutera saken.


Jag bad henne ringa mig eftersom det blir lite mycket att skriva om. Visserligen hade jag en liten baktanke också, jag har ofta det. Det finns en app som heter ACR. Den är suverän. Appen bandar in samtal automatiskt.
Det är en sån där app som helt enkelt kan bli användbart ibland.

Nå, till saken, denna ledare visar ju på problemet som jag försökte belysa för henne. Sanning och fakta är inte intressant för klimathysterister. Rubbar man deras övertygelse stängs man ute.
Här skriver nu Fredrika något totalt annat än vad vi pratade om. Varför tror Fredrika att allt som delas om klimathysterin är sanningen och det motsatta osanningar? Vem bestämmer vilken forskning som är rätt?
Tror Fredrika att hon gör något bra genom att skriva saker som inte stämmer? Kan det vara så att sånt här faktiskt ökar på polariseringen? De på den goda sidan hurrar medan de andra blir arga för att man totalt misskrediteras och nedvärderas. Om du inte är på rätt sida så delar du bara fake news och osanningar.
Nå jag är inte arg, jag visste att det skulle bli såhär av artikeln.

Bästa Fredrika, testa med att göra seriös research angående klimatförändringarna. Börja med att ta reda på vad NASAs satellitdatamätningar säger om temperaturen. Det skulle vara intressant att höra hur du tolkar temperaturökningen de senaste 15 - 20 åren. Faktum är att just angående det så är ju IPCC och NASA och jag väldigt på samma linje. Frågan är vad du tycker om du kollar upp det.

Nyan tog ju för ett tag sedan i med hårdhandskarna och skrev att nu skulle minsann klimatet räddas.
 https://www.nyan.ax/ledare/vi-skrader-inte-orden-det-ar-en-kris/?fbclid=IwAR1jipyTcBduL5gUtSDxHVi_a_MengcyhEqN-B9BWXgr6trCxpgCEAUyqGc

Jag svarade på den ledaren men ni ignorerade mig. Här var mitt svar:

" Nä, Nyan skräder inte orden, nu ska klimatet räddas. Nyan tänker rädda klimatet genom att ändra vissa ord, även de tänker trilla i alarmisternas fälla. Man kommer t.ex att kalla klimatskeptiker för klimatförnekare. Vad är det? Jag känner varken någon som förnekar eller är skeptisk mot att vi har ett klimat.
Man ska också börja skriva upphettning istället för uppvärmning... Seriöst?
Biodiversitetsutrotning, inte biodiversitetshot... Men isbjörnarna har ökat så mycket så man nu har infört jakt på dem i Kanada.
Nå vackert så, ni hävdar att vi måste ta i med hårdhandskarna. Vad tänker Nyan göra mer?
Tänker ni lägga ner papperstidningen? Papper är ju träd...
Tänker ni sluta ta in reklam från företag som säljer saker som inte är lokalproducerat? Tänk all elektronik som ni uppmanar oss att köpa via er tidning.
Kommer vi bara se priser på lokal mat i reklamen nu?
Kommer ni att göra er av med bilarna? Sluta tanka?
Inte köper ni väl en elbil, den ger mer utsläpp vid tillverkningen än ni hinner spara in på dessa få år vi har på oss att få ner CO2 nivån.
Antagligen gör ni inte så mycket mer än ändrar några ord. Jag misstänker att personalen fortsätter med sina semesterresor och sin fortsatta konsumtion på elektronik. Man måste ju ha ny telefon både åt sig och ungarna. Kläder lär ni nog inte sluta köpa heller.
För mig är det här bara ytterligare ett hyckleri. Man måste visa att man står på de godas sida men man är inte villig att offra mer än några ord.
Mycket svagt av Nyan"


Man skulle ändra lite ordval och såna grejer.  Har det gått bra?


Jag har ett förslag hur ni kan minska era utsläpp.

Lägg ner papperstidningen. Visa att ni bryr er och lägg ner papperstidningen. Tänk vad era egna co2 utsläpp skulle minska. Visa att ni inte bara hycklar, ta ert ansvar som ni skrev att ni skulle göra.
Om Nyan lägger ner papperstidningen så lovar jag att försvinna från allt vad social media heter.
Ni slår två flugor i en smäll. Sossarna tackar er nog för det.

Kom igen Nyan, visa att ni bryr er.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner