Tjänster och gentjänster

Precis när man bara ska bläddra igenom text tv för att sedan gå och lägga sig ploppar det upp en sån där konstig nyhet som gör att det direkt börjar snurra i päronet. Känner ni igen det, eller är det bara jag?
Det här är ingen stor grej, inte som building 7 som jag råkade googla häromdagen. Den historien är märklig men det får ni googla själva, jag är nöjd att hålla det på en armlängds avstånd just nu.
Nä alltså mina funderingar gäller varför svenska staten röstade nej till en EU-gemensam digitalskatt. Varför kan man skatta sönder hela sveariket men man vill inte tvångsskatta Google eller Facebook?

Som jag ser det så finns det två alternativ. Det första är minst troligt. Det är att man vill sätta en egen skatt precis som Frankrike, så man får in pengar för att täcka de hutlösa kostnaderna för invandringen.
Icke troligt, Sverige har inte tillräckligt stora pungkulor för det.

Andra alternativet känns närmare sanningen. Kan det vara så att man har kommit överrens sinsemellan att Google och Facebook tillåter censur av svenska staten och statens motprestation är att man inte bråkar om skatten? Censuren vet vi ju att de införde.

Jag har absolut ingen aning och orkade inte leta svar själv.
Det kanske finns ett väldigt enkelt och tråkigt svar men just nu håller jag mig till alternativ två.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner