Vi har ju för fan till och med en Curlinghall


Det har på facebook varit lite olika diskussioner om turism och hur man ska lyckas förlänga säsongen.
Det kommer fram både bra och mindre bra idéer i  ordväxlingar. Det som dock gör mig lite förbryllad är att jag inte en enda gång sett någon nämna något om motorsport. Alltså, är jag helt pantad eller är alla andra det?
Varför har vi inte satsat på ett motorcentrum? Det, om någonting, förlänger väl turistsäsongen. Dessutom skulle det dra hit en helt ny grupp av turister.
En rejäl bana där det kan köras både banrace och dragrace ska det vara.

Jag vet att det har pratats om Åland Ring rätt länge men hur det går med det har jag ingen info om. Tyvärr har ju två av eldsjälarna gått ur tiden allt för tidigt.

Varför satsar vi aldrig pengar på de motorintresserade? Åländska motorsportsmän och kvinnor har ju hävdat sig rätt bra ute i Europa. Sjukt att de inte ska kunna utöva sin sport på hemmaplan.
Ett motorcentrum kunde ju vara så mycket mer än bara race. Det kunde vara en samlingsplats för alla som har intresse av att bränna gummi eller åka riktigt snabbt eller kanske pressa sin elbil till gränsen.

För att ta ett konkret exempel som kan vara aktuellt just nu, cruisingen.
Är det någon som missat att det var ett gäng sköna gossar ute på stan och visade upp sina dyrgripar? En hel jävla uppsjö med bilar hade man samlat, jag tror jag läste någonstans att det var 348 bilar. Sjukt stort.
Cruisingen känns som det är ständigt motarbetad av myndigheter. Åtminstone vad jag hört 'på stan'. Jag kommer ihåg för länge sen när man kollade in alla raggare med lädervästar, träskor, bärs och bilar. Det var ett jäkla hallå med skrålande sönderrökta stämmor, varvande motorer, lakritsspår vid rödljusen och det låg en lukt av bränt gummi över hela stan.
Det var många som tyckte det var kul minns jag.
Nu glider bilarna sakta genom stan och man ser knappt någon lukta på en bärs. Ingen sitter i bakluckan, ingen har slocknat på motorhuven. Det är helt enkelt inga överraskningar mer för då kan hela evenemanget få skit och kanske inte tillstånd fler gånger.

Skulle vi ha ett motorcentrum så kunde till exempel ett evenemang som cruisingen starta där. Man kunde ha olika uppvisningar i både fart och gummibrännande. Där kunde man få se raggare dansa på biltaket utan att få en gratisnatt på hotell gripen.
Det kunde tävlas både på strippen och banan.
Efter alla lekt av sig på motorbanan kunde man köra ett uppvisningsvarv i kortege på banan innan man glider iväg in i sommarnatten i en kilometerlång rad.

Ett motorcentrum kunde även tillåta folk att köpa bantid för att få leka av sig med både hojar och andra fartvidunder. Där skulle de inte riskera att bli av med körkortet för att få sin adrenalinkick. Kanske man rent av skulle få bort stor del av 'busåkandet' från landsvägarna.

Man kunde även ha ett motormusem, kanske bilmuseum, ja lite vad som helst. Motorintresset är stort både på och utanför Åland. En motorbana kunde bli väldigt exotiskt. Motornbanan mitt i Östersjön.
En motorbana kunde dra folk till Åland året om. Man kan ordna olika banrace både på vintern och sommaren.
Jag måste säga att jag tycker Jomala skulle göra slag i saken och bygga banan. Nu finns det väl stora områden som efter Alfrida kanske tappat värde och kunde passa sig för detta ändamål.
Med en motorbana så kommer säkert en efterfrågan på övernattningar också så man kan väl bygga ett motorhotell samtidigt , det finns ju pengar i Jomala.

Det finns säkert de som redan nu fick ont i magen. Klimat och miljöångesten slog till. Jag tror inte vi behöver bekymra oss det. Inte är det ju någon som bekymrar sig desto mer över alla nermalda bildäck som ligger utspridda över alla konstgräsplaner. Tvärtom så förespråkar man ju fler konstgräs. Jag tycker det här är en grej som alla motorintresserade borde lyfta nu när valet närmar sig.

Finns det någon annan idrottsgrupp på Åland som inte kan utöva sitt intresse på hemmaplan?

Jag tror inte det, vi har ju för fan till och med en curlinghall.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner