Sanna eller falska rykten

Jag försöker att inte skriva för mycket, inte posta för många inlägg per dag. Det är svårt, jag skulle lätt kunna posta tre till fyra inlägg om dagen utan problem.
När jag startade bloggen sa jag att jag ska försöka hålla mig till två inlägg om dagen, jag tänkte att det är passligt och blir det för svårt att komma på saker att skriva så drar jag ner det till ett inlägg.
Nu är jag där att jag sitter och bromsar mig för att inte spamma med inlägg om det ena och andra.

Tyvärr blir det ju så att varje gång jag går in på FB så hittar jag nya saker att skriva om. Nu ska jag däremot göra ett ärligt försök att hålla mig till max ett inlägg om dagen, kanske färre.

Jag har suttit och hållit på ett ämne sedan igår. Ett ganska aktuellt ämne. Simon Holmström givetvis. Jag var och skrev svar på en kommentar om honom under Nyans inlägg om hans problem. Då gick man igång minsann. Virta och en dam vid namn Nordman gick bananas på att jag insinuerade att jag inte tror att det är falska rykten.
Rykten brukar alltid grunda sig i något.
Ta till exempel den här Nordman, jag hörde rykten om hennes företag för ganska länge sedan. De stämde, vips var hennes juristbyrå i konkurs.
Hur kan en juristbyrå få 100K i skulder och gå i konkurs? Jag trodde alla jurister skinnade vanligt folk på pengar. Nordman kan inte vara speciellt duktig kanske, eller så är hon väldigt godhjärtad och tror på allt som folk säger. Sånt kan straffa sig.
Jag har väldigt svårt att lita på folk. Min erfarenhet är att alla ljuger när det behövs. Det är väldigt få som har så mycket moral att de kan eller måste vara helt ärliga.
När jag skrev om Fredlund var det vissa som höjde sina röster och menade att han är skyldig. Dom har inte fallit så rimligen ska han anses oskyldig ett tag till.
Angående Simon så har inte heller dom fallit så kan ska också anses oskyldig. Jag dömer honom inte, jag tror bara att han kan sitta och ljuga för att rädda sitt skinn.
De var jag den enda som trodde tydligen. Virta, Nordman  och andra gav honom sitt stöd genom handhjärtan och styrkekramar. Normans kommentarer där hon säger att jag saknar folkvett drog många likes och hjärtan. Så brukar det bli. Säg inte emot den goda sidan.

Undrar hur situationen skulle varit om det var Stephan Toivonen eller Bert Häggblom som var den utsatta. Skulle det vara lika okej då att gråta i media?
Nu säger alla godhetsapostlar givetvis ja, det skulle vara lika illa. Vi vet dock alla, ja alla med lite förnuft innanför pannbenet, att det skulle varit ett helt annat läge.
Rubriksättningen skulle nog varit annorlunda om det var någon från ObS eller ÅD som ryktena gällde.
Simon hoppar av som taleperson från HI på grund av dessa elaka rykten. Jag förstår inte den grejen. Är det så jobbigt med ryktena att man hoppar av talespersonrollen men inte kandidaturen? Vad gör en talesperson? Jag har sett honom i tidningen två gånger tror jag.

Mina funderingar huruvida ryktena var falska eller inte kommer ju att komma fram såtillvida att han fortfarande ställer upp som kandidat. Då blir han en offentlig person. Hoppar han av så betyder det att detta kommer falla i glömska.
Det blir intressant att se vad som händer.
Är det falska rykten så är det bedrövligt. Det är synd att någon anser sig behöva jävlas så mycket med en person att man är villig att rasera hela dennes liv.
Är det sanna rykten så tycker jag att man ska buras in och hållas borta från allt vad drägligt liv är.

Den frågan som blir kvar i mitt huvud är, är allt sant som sägs i media? Kan inte människor ljuga i media?

En  annan fråga är varför denna Nordman anser att min fundering angående ryktets sanningshalt var så hemskt så att hon behöver ifrågasätta mitt folkvett? Här följer kommentaren som jag svarade på och mitt svar, alltså det som triggade eller kränkte Nordman så till den milda grad att hon behövde ifrågasätta mitt folkvett.

Kommentaren
"Hemskt när falska rykten får nån att behöva lämna sin post. Sluta snacka skräp om folk och kolla upp källor om allt du hör andra säga. Bara för att någon påstår något betyder det inte att det är sant, eller är hela sanningen."

Mitt svar
" Fast nu vet man ju inte om det är falska rykten eller inte. Det lär väl visa sig. Om han fortfarande tänker ställa upp i valet så blir han ju en offentlig person och då lär det väl komma fram om han är skyldig."

Så får man inte skriva, då får mobben bränsle och handhjärtan börjar hagla.

Ifrågasätt inte den goda sidan.
Låt säga att det är sanna rykten. Ponera att Simon försökt köpa sex av ett barn. Står dessa godhjärtade, barmhärtiga människor även då vid hans sida och beskyddar honom?

En sak är säker, HI kommer på grund av detta att få mer röster än vad de skulle fått om de bara varit tysta. 


Kommentarer

  1. Kan du inte göra tidsinställda blogginlägg? Då kan du ju ställa in så de publiceras senare vilket ger ett jämnt flöde och även innebär att det ser ut som att du är aktiv även en dag du kanske inte har något nytt att skriva. Så skulle jag göra om jag hade många inlägg som jag vill få ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske jag kan. Tack, det var en sak som jag inte hade tänkt på. Jag ska genast kolla upp det.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner