Nä men skit i det då.

Jag har ofta ganska mycket ideér snurrandes i skåpet. Många affärsideér som hittills inte har blivit mer än ideér men de ligger bak i päronet och mognar tills jag anser att jag är i rätt fas för att dra igång något av projekten.
En speciell affärsidé har jag filat på rätt länge och faktiskt kommit väldigt långt med på pappret och i tankarna. Både affärsplan och budget finns nerkladdat.

Härom veckan tänkte jag faktiskt att jag skulle sätta igång och börja sätta saker och ting i rörelse.
Det första rent konkreta som jag behövde börja med var att försöka få tag i en lämplig lokal. Just nu råkar det faktiskt finnas några lämpliga som står tomma.
Eftersom jag, fast jag bor i Jomala, vill dra mitt strå till stacken för ett levande Mariehamn så siktade jag först in mig på en lokal som ägs av staden.
Lokalen i sig är faktiskt perfekt för ändamålet och råkar stå tom för tillfället och har så gjort i något år (som många av stadens lokaler ) så jag tänkte  att det inte bör vara några problem att få hyra den, eventuellt kan en hög hyra sätta stopp men det får man ju se då man börjar diskutera.
Nå, sagt och gjort, jag letade fram mailadress till lämplig kontaktperson för stadens fastigheter och skickade iväg ett mail där jag frågade vad planerna var för lokalen och där jag även förklarade att jag skulle vara intresserad av att hyra den.
Till svar fick jag ett automatsvar som förklarade att personen var på tjänsteresa just den dagen men svara så snabbt som möjligt.

Efter en vecka skickade jag en påminnelse till berörd person.

Jag fick efter någon dag svar av personen att staden prioriterar interna verksamheter när det gäller uthyrning samt att lokalen väntar på att renoveras till uthyrningsbart skick.

Alltså, stan vill bara hyra ut till sig själv, Hur puckat är inte det? Helt tydligt verkar ju inte de interna verksamheterna vilja hyra av staden, de står ju tomma lokaler överallt.

Nå, jag svarade givetvis på mailet och förklarade att jag har en väldigt bra affärsidé som absolut kan bidra till ett levande Mariehamn och att jag gärna kommer och presenterar min affärsplan. Jag frågade även om man helt enkelt 'köa' till lokalen.
Det här skickade jag för över en vecka sedan.

Jag har ännu inte fått svar.

Vet ni vad, det är inte konstigt att Jomala tar över.
Det är inte konstigt att det öppnas nya ställen i Jomala istället för Mariehamn.
Det är inte konstigt att stan dör sotdöden.
Vem vill spatsera omkring i en stad som består av äldreboenden, apotek och kontor?
Nä, påta upp era interna verksamheter någonstans.
Jag vet om en passande lokal i Jomala också så jag kollar upp den istället.

Varför ska allting vara så förbannat segt och invecklat i stan? Man kan ju för fan inte ens gå och skita nånstans utan att begära lov i form av polett.
Skaman parkera så ska man komma ihåg den där P-skivan, annars är det 35 euro i parkeringsavgift. Det har jag testat-

Tacka vet jag Maxinge, där får man parkera så länge det behövs och där är det även bara att gå in till WC och sätta igång med nummer två utan att först behöva stå i en jävla matkö för att få en plåtbricka att öppna dörren med.

 Dessutom är det alltid skön hissmusik där inne.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner