Fel värdegrund


Nu ska vi fundera lite på vår värdegrund.
Jag avskyr det ordet.
Vad är rätt värdegrund?

Så här säger Wikipedia om ordet värdegrund...

 "Värdegrund är ett svenskt och i viss mån norskt begrepp som började användas under 1990-talet i diskussioner kring framför allt ett kollektivs gemensamma etiska grundvalar eller värderingar; exempel på kollektiv är en nation, institution, förening eller folkrörelse. Begreppet kan även ha den vidgade innebörden att syfta på de mest grundläggande principerna inom en politisk ideologi eller religion.

Ett problem är att uttrycket kan användas för att inskränka åsiktsfrihet. Exempelvis dämpas åsikter genom att nyttja ordet värdegrund vid åsiktsskiljaktligheter. Detta får då motsatt effekt än vad de sex grundläggande principerna som definierar begreppet statuerar."



Anette Lehtinen hade en oerhört bra insändare om den nya läroplanen där hon ställer sig kritisk till att man blandar in värdegrunden i skolans fostrande uppdrag.
Med all rätt är hon kritisk.

Vad är rätt värdegrund och vem sätter normerna för det?
Har jag en dålig värdegrund om jag anser att det bara finns två kön? Jag tycker det räcker men två omklädningsrum.
Har jag dålig värdegrund för att jag tycker att kvinnor och män ska tävla på lika villkor? Jag tycker inte om att man ger kvinnor fördelar för att de är kvinnor.
Har jag dålig värdegrund för att jag blir arg om ungarna kommer hem och säger att de fick en sexa på historiaprovet? Jag tycker inte att man alltid ska gulla med dem, ibland måste man ryta till eftersom man vet att de kan bättre.
Har jag dålig värdegrund för att jag anser att invandring kostar för mycket? Jag tycker att vi kan använda pengarna smartare så vi räddar fler liv.

Vem sätter normen för rätt värdegrund? Enligt Liberalerna så måste ju rimligtvis Obundna ha en kass värdegrund eftersom Lib sa att man inte kunde regera tillsammans med dem då man inte delar deras värdegrund.
På något sätt så måste det ju vara majoritetens syn på värdegrund som ska gälla men då blir jag ju fundersam på om det är majoriteten i Mariehamn eller är det hela Åland eller kanske rent av Finland. Kanske det är Nordens värdegrund som ska gälla, eller rent av Europas.
Tycker man att det är en bra värdegrund i de svenska förorterna måntro? Knappast.
Nä, det måste ju vara den Åländska värdegrunden, vi kan ju inte blanda in svenskarna. Vi kan väl knappast blanda in finnarna heller med tanke på deras hemska syn på invandring.

Nä, vi får hålla oss till Åland. Nå, just nu är ju majoriteten i regeringen borgerlig och obundna sitter där med fel värdegrund. Jag antar att vi då måste omförhandla vad som är rätt värdegrund, obundna hör ju till majoriteten. Kan man skriva om reglerna för rätt värdegrund? Knappast, värdegrund är ett rätt abstrakt fenomen.

Det blir ju ännu lite knepigare om man vill. Rätt värdegrund kommer från den kristna uppfostran. Jag antar då att man kan vara emot homosexualitet med rätt värdegrund.
Låt säga att min familj skulle vara troende och jag skulle uppfostra mina barn enligt min kristna tro. Vi skulle då anse att bögeri är en synd.
Skulle skolan då tycka att vi är dåliga eller bra människor? Skulle de berätta åt mina barn att deras pappa har fel värdegrund och därefter påbörja arbetet med att uppfostra mina barn till att tänka annorlunda?
Skulle man då göra samma sak med slöjbeklädda barn? Skulle man förklara att slöjan står för förtryck och försöka påverka barnen att gå emot sina föräldrar?

Nä, det här med att fostra in rätt värdegrund i plugget går nog fetbort. Det funkar inte.
Skolan bör stanna vid att lära ut fakta.
Kemi, fysik, matte, sånt är fakta. Det går liksom inte att säga att mamma och pappa säger att ett plus ett är fem.

Jag klistrar in Anettes insändare här för det är tammefan det bästa jag läst på länge.

Tack för att du läste.

"Flera brister i nya läroplansförslaget

Genom mina barns skolgång har jag fått ta del av utkastet till den inledande delen av Ålands nya läroplan. Det är med viss bestörtning jag konstaterar att den åländska skolan nu verkar ta steget från att vara en mer traditionellt inriktad kunskapsskola till att bli en progressiv flumskola i svensk anda.

Man verkar vilja frångå den traditionella kunskapssynen som fokuserar på ämneskunskaper till en betydligt mer konstruktivistisk kunskapssyn där elevens utvecklande av olika förmågor eller kompetenser betonas. Man verkar även vilja tona ner den traditionella pedagogiken med lärarcentrerad undervisning till fördel för ett elevstyrt eller elevaktivt lärande.

Detta är fullständigt häpnadsväckande i en tid då alltfler röster även i Sverige höjs för att återinföra kunskapsskolan. Det finns rikligt med modern kognitionsvetenskaplig- och inlärningsforskning som tydligt visar fördelar med traditionell lärarledd katederundervisning framom elevaktivt lärande, problembaserat lärande eller vilken benämning den progressiva undervisningsmetoden för tillfället råkar ha.

Man betonar även skolans fostrande uppdrag på bekostnad av det utbildande uppdraget, där värdegrundsarbetet utgör en betydande del. Tyvärr finns det ju alltid en fara i att ett värdegrundsarbete färgas av den ideologi som för tillfället anses vara norm i samhället. Ett värdegrundsarbete är sällan ideologiskt neutralt och den åländska skolans värdegrund verkar ha drag av både multikulturalistisk och genusteoretisk ideologi. Något jag undrar om hela den åländska befolkningen verkligen ställer sig bakom.

Man har även valt att radera frågor om att lyfta vår egen identitet och kulturtradition från den gamla läroplanen och poängterar nu i stället vikten av att “stödja elevernas (olika) kulturella identiteter och att acceptera olika kulturella och sociala gemenskaper”. Varför kan inte både och få vara med?

Oavsett hur fint det låter med att ”utveckla elevernas analysförmåga, initiativförmåga och kommunikativa förmåga”, är det inte svårt att se att vinnarna i detta system är de elever som får med sig ett fint akademiskt språk hemifrån. Elever med lägre kulturellt och socialt kapital kommer att bli de stora förlorarna. Elever med invandrarbakgrund och barn med neuropsykiatriska funktionshinder kommer att förlora allra mest. Så de fina orden om likvärdighet och jämlikhet kommer att eka rätt tomt och jag undrar om den nya skolplanen är helt genomtänkt?

Det har trots allt visat sig att utifrån ett vetenskapligt perspektiv är den traditionella kunskapssynen, i vilken faktakunskaper och lärarledd undervisning betonas, den mest moderna. Det föreligger inom kognitionsvetenskapen övertygande evidens för att ämneskunskap är grundläggande för högre kognitiva förmågor. Det är också detta som ger den mest jämlika skolan."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

En kniv i ryggen

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU