95% tjejer dansar



Pernilla Söderlund (Lib) hade en insändare i Ålandstidningen igår. En insändare som på riktigt fick mig att rysa. Det skrek extremfeminism om den.
Det kändes nästan som Pernilla försökte kalla ihop en psykopatarmé.

Det som däremot gjorde mig lite lugnare och på väldigt gott humör var de efterföljande kommentarerna under insändare.
Här följer utplockade delar av insändaren och sedan kommentarerna.


  • Det är en stor utmaning för alla politiska partier att få kvinnor att ställa upp på kandidatlistor. Jag vill att det ska finnas kvinnor där politiska beslut tas, på alla nivåer, för jag tror att representation spelar roll.
  •   Därför vill jag uppmana kvinnor att bryta det historiska mönstret och ta ett första steg mot förändring: ta kontakt med ett politiskt parti som du vill gå med i, så att vi kan lösa det demokratiska problemet med bristande jämställdhet i lagtinget.
  •  Ingenting händer av sig själv, så ta nu steget, sedan kan du inspirera andra kvinnor! Vi sänder då budskapet att kvinnor hör hemma i lagtinget och vi blir en förebild för våra döttrar,
  • Var besvärlig, tag plats, höj din röst och backa inte! Vi kvinnor i politiken är tyvärr mer utsatta för hat och hot men nu är det dags att riva barriärerna och krossa glastaket

Pernilla Söderlund (Lib)

Kommentarer


  • De fyra matronorna har startat sin valkampanj som uppbackats av Feministakademins Mia Hanström ordföranden för Ålands publikservice bolag Ålands Radio & Tv. Fyller detta kraven om jämställdhet och alla människors lika värde. Vad säger DO om att man ger endast fyra kvinnor en exklusiv valintervju i vårt allas public servicebolag. Man blir benägen att hålla med Jannik Svensson lägg ner.
  • Nu har vi haft kvinnor som styrt och ställt här på Åland i ett antal år. Har det man beslutat om och lagt pengar på varit bra ?
  •  Precis så Ålänning tokfeministerna som påstår sig vara för jämlikhet tycker att det är okey då lantrådet är kvinna talmannen är kvinna. ÅHS styrelseordförande är kvinna ävenså viceordförande. I en jämlik värld är det nog så att ifall ordföranden är kvinna är viceordföranden en man. Då slipper man beslut om könsneutrala toaletter som redan är unisex. Måste vara genom tiderna det mest korkade beslutet inom en styrelse.
  • Varför går inte dessa kvinnor som hyllar sitt samarbete över partigränserna ihop till ett parti där de verkligen hör hemma Feministiskt initiativ Åland. Problemet där är valmatematiken bara en skulle komma in.
  •  Vi väljare vill ha våra politiker och andra ledare utsedda i första hand efter sin lämplighet för jobbet. Det är vi som betalar, och vi vill att man ser till de utseddas kompetens.t. Och hur känns det för en tänkande kvinna att veta att hon inte har fått jobbet hon ansökte om för att hon är den bäst skickade att sköta det ? "Jämställdhet" är inte att antalet män/kvinnor är lika, men att kvinnor och män möter samma anställningskrav. 
  •  Än så länge är vi så tillvida jämställda att vi får rösta på vilken kandidat som vi anser vara lämpligast, tack och lov. Det spelar ingen roll om 50% av dem som ställer upp är kvinnor, eller om det bara är 25% som är kvinnor, då vi ändå har rätten att rösta på en man om vi så vill. Så vi har ju ändå ett ganska demokratiskt samhälle, eller hur?




Kommentarerna gör mig lugn för det visar att alla inte köper extremfeminismens budskap. Vissa ser lite nyktrare på det där med kompetens och intresse. Att folk är så in-i-helvete fokuserade på vilket kön kandidaten eller ledamoten har, är fel.

Tack alla ni som ser igenom det.

Kommentarerna visar också att jag inte behöver känna att jag var helt fel ute med min insändare angående detta ämne. Jag postade den även som inlägg här i bloggen (På lika villkor).
Jag tycker vi är väldigt jämställda på Åland och jag tror faktiskt helt ärligt att vi inte har något problem med kvinnoförtryck bland oss Ålänningar. Orsaken till att det är mer män än kvinnor i politiken tror jag helt enkelt handlar om intresse. Det är inte pitten som avgör om du ska vara i politiken. Däremot kanske män är mer intresserade av att diskutera, munhuggas och höras. Kan det vara så att vi helt enkelt har olika intressen mellan könen?

Jag kan ge ett litet exempel.

Två av mina döttrar har dansat med dunderdans. De tycker det är väldigt roligt. Den äldre sonen skulle aldrig någonsin göra det, han tycker sånt är skittråkigt.
När jag skjutsar någon av döttrarna till dansen så kan man se att det är 95% tjejer där, kanske mer. Jag tror inte att det handlar om förtryck, jag tror det handlar om intresse.
På lan-partyn är det 90% killar som sitter och spelar. Jag tror inte det heller handlar om förtryck, det är intresse.

Varför tror extremfeministerna att det handlar om förtryck eller fel normer i samhället? Varför kan man inte bara ta det för vad det är, intresse. Det finns nog ingen som suckar högljutt om en kvinna söker sig till ett politiskt parti, tvärtom tror jag.
Jag önskar man skulle sluta fokusera på kvinnor hit och kvinnor dit. Som med mycket annat i vårt samhälle väljer vissa att göra det till en könsfråga fast det för oss andra är en ickefråga, en sak som man absolut inte varken tänker på eller reflekterar över.

 Faktum är att jag tror rasism fungerar lite på samma sätt. Man väljer att göra saker till rasfrågor fast det inte har med saken att göra alls.

Over and out

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner