Det finns alltid en säker passning

Jag gjorde ett tappert försök att se finnarna genomföra en fotbollsmatch igår.
Normalt så undviker jag att se på finnarnas matcher då jag tycker de är så extremt dåliga. De spelar tråkig fotboll.
Nu tänkte jag att de kanske hade blivit lite bättre, de har ju trots allt tagit sig till EM 2020.
I min dumhet tänkte jag att de, fulla av självförtroende, skulle rulla ut grekerna som inte har imponerat i detta EM-kval.
Oj vad fel jag hade. De är fortfarande lika tråkiga och lika dåliga.
Jag skrev ett litet inlägg på FB där jag jämförde matchen mot en dammatch. Det rörde upp känslor hos Mr Virta som är Åland Uniteds tränare. Det är klart han blev förgrymmad, med all rätt. Om någon klankar ner på det jag brinner för så blir jag säkert också tvär och vill försvara det.

Damfotboll är dock enligt mig väldigt tråkigt. Många verkar tycka lika, det är ju inte som att matcherna drar speciellt mycket publik. Det går för långsamt helt enkelt.
Enligt mig skulle det kunna bli lite intressantare om man skulle förminska målen åt kvinnorna. Det var faktiskt diskussioner om det för några år sedan men rann ut i sanden då man inte får nedvärdera kvinnor på det sättet.
Det är ett argument jag inte förstår.
Målen är anpassade för herrfotboll. En manlig målvakt är sällan kortare än 185 cm. Han kan liksom sträcka på sig för att nå både stolprot och kryss.
En kvinnlig målvakt är kanske 170 cm lång, om ens det. Hon kan vara hur spänstig som helst men målet är ändå för stort.
Man ser ofta långskott utan desto mer kraft segla in över målvakten i dammatcherna just på grund av att målvakten är för kort. Även fast hon står rätt placerad så når hon inte bollen.
Skulle man minska målen någon decimeter både på höjden och bredden så skulle inte sådant hända.
Det är ju inget kontroversiellt i det, kvinnor och män har olika redskap i många sporter.

Nu skulle jag knappast se på damfotboll ändå men det kunde bli lite intressantare i alla fall.

Mr Virta pekade på min okunskap då jag skrev att finnarna var tråkiga att se på, jag förstod tydligen inte deras suveräna försvarsspel, det är möjligt, lik förbannat förlorade de.

I ungdomen spelade jag faktiskt själv fotboll, även om man inte skulle tro det nu.
Jag hade förmånen att få uppleva några av Ålands bästa tränare.
Vi tränades i Mariehamn av Pekka Lyyski och Kari Niskala. Bägge var helt suveräna. Jag spelade även i FC Åland och där tränades vi av Stefan Sjölund.
Dessa herrar hade redan då ett enormt stort fotbollskunnande. Jag minns fortfarande några enkla grejer som Pekka förklarade åt mig på någon av de absolut första träningarna jag var på.
Dessa grejer var enligt honom något man borde lära sig redan i lågstadiet och aldrig glömma om man vill bli en bra fotbollsspelare.
När jag ser Finland spela, och även andra dåliga lag, så ser man att de inte haft en sådan som Pekka som tränare.

Som exempel, när man möter bollen längs sidlinjen så tar man emot den och vänder upp mot sidlinjen, då får man ett inkast om försvarande spelare försöker ta den. Vänder man åt andra hållet och tappar den så riskerar man en kontring.

Ett inkast ska alltid nå egen spelare, du får alltså kasta bollen med händerna, om du inte lyckas få den till egen spelare så har du inget på planen att göra. Man ger inte bort bollen genom att kasta till en motspelare, det är dumt.

I ett friläge där målvakten rusar ut mot dig så rundar du honom, målvakten har ingen chans att hänga med då han rusar mot dig och du har farten uppe. Stannar han däremot på sin mållinje så bredsidar man in bollen vid stolproten. Enkelt.

Hittar du ingen som du är säker på att nå med en passning framåt, försök inte. Det finns alltid en enkel passning så bollen stannar i laget.

Det här är några basic grejer som av någon anledning fastnat i huvudet på mig och jag tänker på dem varje gång jag ser en match. Det är intressant att se, bra lag tillämpar detta väldigt ofta.

Angående finnarnas chanser i EM så ser det nog mörkt ut. Anledningen till att de lyckades ta sig till EM var nog inte för att de är bra, det var helt enkelt ännu sämre lag i deras kvalgrupp.
Deras grupp bestod av Italien, Grekland, Armenien, Bosnien och Lichtenstein.....
Finnarna behöver nog vaska fram ett par spelare till i JouluPukkis kaliber om man ska ha någon chans att ta någon EM poäng, han är ju faktiskt rätt bra just nu. Nu vet vi ju dock att det inte räcker med en bra spelare för att ett lag ska gå bra, finnarna har ju haft Litmanen utan att lyckas med något speciellt. Faktiskt, nu när jag tänker på det så hade finnarna två bra spelare under Litmanens tid, man hade ju Hyypiä också.

Nå, nog om fotbollen.
Jag såg något annat som fick mig att rysa.
Eu har i sin budget för 2020 tänkt satsa över 30 miljarder euro på att rädda klimatet. Vilket jävla vansinne.

Jag anar att dessa pengar kommer att kastas på alla som vill bygga vindkraftverk, solceller, köpa elbilar och dylikt.
Tänk om man istället skulle satsa dessa pengar på länder som inte har fungerande sophantering. bygg upp brännverk och dylikt i mindre utvecklade länder så de faktiskt kan ta hand om all sin skit som hamnar i haven.
Det är ju inte våra jävla sugrör som hamnar i Atlanten eller Indiska Oceanen.
Alternativt så kunde man väl börja frakta deras sopor upp till Europa där vi faktiskt kan ta hand om dem, istället för att skicka ner sopor dit som vi gör nu.
Det känns som att sopor är ett hundra gånger större problem än temperaturen. Jag menar, fråga jänkarna, de har kallt som satan just nu.

Hur länge ska vi rädda klimatet fast temperaturen går nedåt?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner