Plötsligt händer det.

Plötsligt händer det.
Jag höll bokstavligen på att tappa kaffekoppen när jag läste det positiva beskedet.
Mitt i allt visar det sig att ett politiskt parti tänker stå upp för ett av de stora vallöften man  givit.
Avtalet om elhybridfärjan sägs upp.
Det måste vara ett av de klokaste besluten som tagits de senaste åren och visar kanske att Centern har lärt sig att man inte bara kan sitta i regeringen utan att faktiskt genomföra löften.
De drog lärdom av att sitta som oppositionsparti några år.
Centern växte i mina ögon.

Dock var det ett parti som krympte i mina ögon samtidigt. Jag har tidigare kallat dem för kappvändarparti och kommer fortsättningsvis att göra det, även fast de röstade nej.

Moderaterna som har varit de som drivit kortrutten hårdast röstade nej. Det är helt förståeligt. På något sätt måste man rädda sitt anseende.
Tyvärr känns det väldigt falskt och genomskinligt.
Skulle jag röstat på moderaterna så skulle jag vara arg nu.
Man gick genom hela valet med argumentet att kortrutten behövs, ändå sätter man sig i regeringen i vetskap om att avtalet kommer att sägas upp.
Det är klart att man visste att det skulle bli så här.
Kortrutten måste ha varit en av de frågor som diskuterades flitigast vid regeringsförhandlingarna.
Alla visste var Centern och Obundna stod i frågan så Moderaterna visste att avtalet skulle förhandlas bort.
Man säger en sak utåt men är ändå med på tåget, det spelade ju ingen roll att de var emot.  Skulle deras röst varit avgörande så skulle de röstat annorlunda, var så säkra.

Spel för gallerierna är fult men förhoppningsvis ser de flesta igenom sådant.
Moderaterna är som vanligt alltför kåta på att sitta med i maktens boning så man släpper sin egen politik.... igen...
Man rycker lite på axlarna och går raka vägen till kaffemaskinen.
Moderaterna var en stor orsak till att avtalet om elhybriden blev tecknat men ändå sätter man sig i en regering som kommer riva samma avtal. Det är de som är orsaken till alla de miljoner som vi skattebetalare förlorar på den här soppan.
De lustiga är att de själva säger att de är emot majoritetens beslut men har inga tankar på att lämna regeringen.
De har pondus som en tetra surmjölk.

Undrar om man kan få dem att riva sitt beslut om den där mediaskatten också. Den tycker de tydligen inte heller om, även fast de är skyldiga till att den kom till.....


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

En kniv i ryggen

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU