Bort med männen


Tänk om man ändå finge gå och sova utan att först få ett nervsläpp. Jag skulle ju bara läsa Ålandstidningen och sen bädda ner mig.

Nädu gubbe, så enkelt blev det inte. Nix, för i tidningen stod det om kampen att få kvinnor att ställa upp i lagtinget.
Redan där gick pulsen upp för jag fattade ju vart det där skulle dra iväg. Man kämpar på för att hitta kandidater. Det är helt okej tycker jag men nog är det väl fan om man inte ser själv hur jävla vrickat det blir när man vill att kön ska gå före kompetens eller intresse.
Jag trodde fan inte mina ögon när jag läste artikeln. Tänk att man ska måsta få både hög puls och svettningar bara för att man vill läsa morgondagens tidning innan man går till sängs.

Ett sätt att göra jobbet mer attraktivt för kvinnor är att sätta dem på mer framstående positioner så att de blir förebilder, tycker kvinnorna i artikeln.
Man ger alltså kvinnorna gräddfilen till fina positioner. Skit i om de är kompetenta för rollen, huvudsaken är att det är en kvinna.

Det får mig att fundera på våra kvinnliga ministrar. Sitter de där de sitter för att de är kvinnor? Har de knuffat undan män som kunde varit bättre lämpade?
Har vi haft Gunell som jaktminister för att hon behöver ha en framstående position för att lyfta kvinnorna?

Den där jävla pulsen.....
Och svettningarna...

Är det bara jag som tycker det är vrickat?
Vad tycker ni kvinnor? Är det ok att man placerar en kvinna på en framstående post för att hon är kvinna? Inte för att hon är bäst lämpad utan för att hon inte har en snorre?
För att dra detta till ytterligheter så känns det som att man leker med vår självstyrelse på det här sättet. Lyfter man fram kvinnorna extra inom partierna för att de ska synas och höras mer och på så sätt få mer röster? Knuffas männen undan?
Kunde vi haft en bättre regering, bättre förhandlare?

Jag har sagt det förut och jag gör det igen, DET SKA VARA PÅ LIKA VILLKOR.

Sen framhävs ett annat problem. Män röstar inte jämställt, det gör tydligen kvinnor. Eller ja, det hävdar i alla fall Ingrid Zetterman.
Jag antar att hon har fakta bakom det uttalandet men jag tänker nog kolla upp det i alla fall.

 Varför är det fel att män röstar på män? Vem avgör om män röstar på män för att män är svin eller för att mannen som röstar helt enkelt råkade hitta en kandidat som hade den rätta värdegrunden för honom.

Jag tycker att jag har hört skanderas lika lön för lika arbete. Nu vill jag skandera lika villkor för framstående positioner.

Nu ska jag sova och fundera på om det måste bli en insändare av det här. Ni vet, är det värt att spä på antifeministstämpeln...

Tack för att du läste. Dela gärna


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner