En duckande sosse


Jag har vid flertalet tillfällen sagt att jag tänker ifrågasätta alla som försöker ta sig in i lagtinget med hjälp av billiga klimatröster. Sossarna är ju de som gått i främsta ledet för att rädda världen genom att proklamera minskat co2 utsläpp. Sen att partimedlemmar kör stora amerikanska V8 bilar eller flyger till fjärran länder för att köpa ny fru bekommer inte partiet.
Nu senast var det Camilla Gunell som försökte dra in några billiga poäng genom att dela en artikel om bränderna i Amazonas där Ville Skinnari, utrikeshandelsminister, tycker att EU ska sätta press på Brasilien genom frihandelsavtalet mercosur.
Gunell tycker alltså att man ska använda EU sanktioner och dylikt när länder inte beter sig som man vill.
Tänk om Spanien skulle skrika om sanktioner mot Åland för att vi vill skjuta skarv, säl eller örn. Skulle inte det kännas som förmynderi? EU ska inte blanda sig i länders onre angelägenheter kan jag tycka.
Jag ifrågasatte Gunells utspel på fb eftersom hon frågade vad som krävs för att klimatförnekarna ska inse att jorden håller på går under.



Jag delade en länk till en artikel där Lennart Bengtsson, Sveriges mest meriterade klimatforskare, manar till lugn och förklarar att jorden inte alls går under.
Jag länkade även till en undersökning som visar att bränder i Amazonas är fullt naturligt den här årstiden och att det inte alls brinner mer än normalt.
Även NASA har faktiskt sagt att det är fullt naturligt med skogsbränder i Amazonas den här årstiden, man kallar till och med perioden september - oktober för fire season.
Jag kan tycka att Gunell borde blivit glad av den informationen. Det är väl skönt att jorden beter sig som den ska och att klimatet inte har någon roll i skogsbränderna. Jag försökte ju minska hennes klimatångest.


Tyvärr tackade hon inte för hjälpen. Däremot förklarade hon att jag är respektlös mot henne och hennes kollegor och att hon kommer fortsätta kämpa mot antifeminism, rasism och klimatförnekelse.
Sen när blev fakta klimatförnekelse Camilla?

Jag frågade även om Lennart Bengtsson har fel men jag fick inget svar på det heller.
I äkta sosseanda duckade hon frågorna, skrek antifeminist och smög iväg.
Jag tycker att sånt där är oerhört fegt. Dela inte skit om du inte kan stå för det, försvara det. Det är ditt ansvar att som minister stå för det du säger och svara på de frågor som ställs, annars ska du inte skriva på fb.
Jag har sett precis samma mönster från sosseTony och Herr Nilsson. När det blir obekvämt så säger man tack och gonatt och smyger iväg.

Jag hoppas det blir tack och gonatt för sossarna i höst.

Här är faktalänkar.

Bränderna...
 https://wattsupwiththat.com/2019/08/23/amazon-fire-history-since-2003/

Lennart Bengtsson
https://www.di.se/debatt/professorn-hur-klarar-man-en-klimatandring/

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner