En hurring av polisen


Polisen var det ju meningen att jag skulle skriva om. Jag tänker dock inte lägga mig i det polismästaren säger om resurser. Vi får anta att han vet vad han pratar om, han bör veta.
Inte ska vi lipa över högre löner heller, det har jag gjort.
Nä, jag vill diskutera polisernas befogenheter i dagens pinsamt lättkränkta samhälle. Jag är inte mycket för att jämföra hur det ser ut i andra länder gentemot oss då det inte egentligen spelar någon roll. Nu måste jag göra ett litet undantag dock.

Kolla på snuten i USA. Man lattjar inte runt speciellt mycket med dem. Antingen gör man som de säger eller så sätter de en eller flera blykulor på strategiska ställen i förövarens kropp.
Så vill jag inte att vi ska ha det här.

Däremot tycker jag att man ska ha respekt för polisen, det ska finnas en liten rädsla att något tokigt kan hända om man inte lyder konstapeln.
Hur får man då fram den respekten då, den har ju försvunnit för länge sen. Pratar man med gamla poliser så får man höra att det nog fanns en annan respekt förr. Det kan bottna i att man då visste att om man kaxade upp sig så fick man sig en hurring eller två.
Så ska vi inte heller ha det.

Däremot tycker jag att vi måste höja våra röster för att ge polisen större befogenheter.
Polisen ska få göra i princip som de vill.
Står de i hamnen och kollar passagerare så ska de få kolla min väska om de känner för det.
Står de nere vid flygfältet och vill kolla mina fickor så ska jag tömma mina fickor.
Stoppar de min bil för att de tycker den är ful så får jag vackert acceptera det och låta dem söka igenom den om de vill.
Anser polisen att det behövs kameraövervakning i stan eller Jomala så sätter de helt enkelt upp kameror

Så tycker jag. Jag är en ärlig människa och har inget att dölja.
Jag förstår ju att det inte bara är att säga, ok, vi gör så. Det finns mänskliga rättigheter som kränks, det finns en personlig integritet som kränks, det finns säkert en jävla lyktstolpe som kan bli kränkt.
Jag fattar att det inte funkar att bara låta dem göra som de vill.

Min åsikt är ändå att vi behöver börja prata om det. Polisen är oerhört viktig för oss men på grund av alla skyddslagar för lättkränkta så gör vi polisens jobb svårare. Varför vill vi att det ska vara svårt att utreda brott? Det ska väl vara lätt att ta fast en brottsling. Har det begåtts ett inbrott och man anar vem det är så åker man dit och ber att få leta igenom grejerna. Om personen är en oskyldig, god medborgare så har denne inget att dölja.
Är det en känd brottsling så kanske polisen i samma veva hittar lite andra grejer från andra brott.
Det ska vara enkelt.

Har polisen större befogenheter och du vet om det så behandlar du dem med lite högre respekt och lite mer ödmjukt tror jag.

Dessutom blir det lättare att komma åt oärliga fula fiskar.

Blickar vi västerut så ser vi att polisen har det jobbigt. De är för få och våldet och brotten är allt grövre.
Vi behöver satsa på polisen innan det blir likadant här. Vi behöver också inse vikten av en effektiv polismyndighet.

Större befogenhet, större effektivitet.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner