Krossa skandalen


Jag hade egentligen tänkt skriva lite om polisen idag. Jag hörde en intervju med vår nya polismästaren på radion.
Han har varit anställd i 11 dagar och de frågar honom om polisen har tillräckligt med resurser.
Vad ska han svara efter 11 dagar? Det är ju inte så att han kan börja klanka ner på myndigheten direkt.
Vi tar det en annan dag för nu är jag upprörd över sossarna igen.

Sossarna visar sitt rätta jag även idag.
Ni vet Jannik, han med podden. Han som jag poddade med. Han är ett otroligt tillskott i den åländska politiken.  Han är den friska fläkten som behövs även fast jag tycker han kan vara lite fjollig och konflikträdd ibland. Han är sjukt vältalig och kan nog vinna vilken debatt som helst.

Han skapade sig en liten skandal då han gick ut med att han vill släcka ner vår public service. Skandalen kanske inte bestod just i att han vill att den ska släckas utan skandalen bestod av att hans parti, liberalerna, just har tagit fram en medieavgift och öppet stöder public service.
Det är klart man inte behöver ha samma åsikter som alla andra i partiet, då skulle partiet stagnera. Det skulle bli som centern, allt bara rullar på som vanligt och plötsligt är man bortplockad utan att veta vad som hände.

Jannik är ung. Han är 25 men har ändå lagt ner mer än tio år på politiken. Han är alltså ung och engagerad.
Vet ni vad som händer om en ung och engagerad kille droppar en idé som inte faller i god jord med sossarnas åsikt?
Jajamensan, man sågas vid fotknölarna. Man hackas i bitar med osakliga argument och fula backstabbingar. Man gör allt för att alla ska få se att han har fel och egentligen bara borde varit tyst.
Man sysslar nästan med mobbing. Man använder femåringars argument.
Det är så osmakligt och fult.
Jag förstår att sossarna är rädda för höstens val, de kommer att bli de stora förlorarna så det är väl rädsla och frustration som kommer till ytan men det är ändå inte okej.
Fyra eller fem sossar bildade mobben som skulle tysta honom, skrämma honom genom attacker från olika håll. Inte såg jag någon från liberalerna ta rygg på Jannik heller. Ingen som röt till eller bara lugnade stormen. Nej då, Katrin förklarade bara att man tar avstånd från uttalandet.

Ni borde vara rädda om Jannik, han kan bli en bra liberal. Ni kommer ha nytta av honom.

Det sjuka var att det var jag som fick i nerverna och kallade några sossar för jålkukar vilket kanske inte var bästa ordvalet men för en gångs skull så skrev jag något utan att tänka. Kanske rent av förhastat.
Fördelen är att alla bara tror att jag försöker få rubriker så man låter det kanske passera.

Jag blir arg när jag ser vuxna människor bete sig som barn.

 I den här länken kan man se hur diskussionerna gick på sosseTonys fb sida. I svarskommentarerna under Citas kommentar börjar Herr Nilsson med snt sedvanliga 'jag förstår inte vad du menar' retorik.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156561419055905&id=694390904

I den här länken kan vi se hur sosseTony rasar över att jag har valt ordet 'Krossa' i rubriken till podden som jag spelade in med Jannik där vi diskuterade just hans syn på public service. Rubriken var ju Jannik vill krossa Ålands Radio.


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214358437931352&id=1129541689

Jag avslutar med min inte fullt genomtänkta kommentar som det även blev lite diskussion under då Herr Nilsson valde att känna sig kallad.
 Ni hittar även kommentaren och den följande diskussionen om ni klickar på den tidigare länken.

"Tony Wikström, Martin och ni andra som rasar över det hemska i att Jannik pratar om Public Service i negativ anda samt stödjer ordet 'Krossa' i min rubriksättning.
Vilket jävla paller. Fattar ni inte att folk tycker ni är jålkukar som hakar upp er på sånt här. Det är på grund av sån människor som er som jag vill ställa upp i lagtingsvalet. Det är på grund av människor som er som jag faktiskt har ett visst stöd från andra människor. Ni hakar upp er på små fjantiga saker och böjer och bänder orden för att misskreditera Jannik som gjorde en sjukt bra insats när jag frågade ut honom.
Skärp er för helvete, man får ju skämmas. Inye undra på att det finns ett politikerförakt.
Och ja, jag vet att ni nu ska berätta att det minsann är jag som ska skämmas, det är ok, men lägg ner ert dravel nu.
Min kommentar kanske verkar lite väl häftig för det som avhandlats här på tråden men efter att ha läst kommentarer på lite olika ställen angående podden där samma människor är lika lipiga så fick jag nog."

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner