Kommunpolitik



Idag blir det inga skandaler.
Jag fick frågan om jag även ställer upp i kommunalvalet. Tidigare har jag varit lite skeptisk mot det men jag tror nog att jag ställer upp.
Jag bor i Jomala, vilket har varit anledningen till att jag har tvekat.
I ärlighetens namn så tycker jag Jomala har skött sig rätt bra, det lilla jag vet i alla fall. Jag är väldigt dåligt insatt i Jomalas kommunalpolitik.
Men ja, jag ställer upp. Jag gör det på helt egoistiska skäl. Jag bor väldigt nära Godbyvägen, precis bredvid Håwebil, ni vet där alla börjar öka farten inför raksträckan ner mot Vikingahallen.
Folk kör faktiskt satans hårt förbi vilket stör mig. Även all trafik till skolan stör mig rätt mycket. Vad gör man åt det då?
Jo, ställer upp i kommunalvalet.
Jag tänker försöka få bort hela jävla raksträckan. Få allt ombyggt till gårdsgata. Nu lär ju det inte vara så enkelt i och med att vägen lär ska vara en landskapsägd väg. Jag vet inte hur man går tillväga då men jag tänker att en bra början är att sitta i kommunfullmätige.
Vägen i sig är ju egentligen onödig sen Nya Godbyvägen byggdes. All tung trafik borde ju gå via där. Faktum är att Godbyvägen går förbi Ålands viktigaste vattentäkt, dalkarby träsk. Det finns väl ingen anledning att ha en tungt trafikerad väg bredvid vårt dricksvatten.
Bort med vägen och låt den nödvändiga trafiken gå via Dalkarbyvägen men bygg om den först med avsmalnande partier och farthinder så man helt enkelt inte vill köra där om det inte är absolut nödvändigt.
Varför skolbussarna kör Godbyvägen förstår jag inte, de borde ju hålla sig på nya vägen.
Det blir mitt ena  kommunala löfte.
Det andra har jag inte riktigt planerat klart ännu men jag vill ha en motorbana i Jomala. Jag är ganska säker på att det finns tillräckligt med mark men jag måste kolla upp det lite bättre innan jag lägger fram hela idén.
Jag tycker att Jomala ska fortsätta med att visa Mariehamn hur man driver en kommun framåt och motorbanan skulle sitta som en smäck.
Jag tycker det är så oerhört märkligt att vi inte har ett ställe där alla motorintresserade kan utöva sin sport. Tänk om alla fotbollslag behövde åka till Sverige för att få spela boll. Otänkbart eller hur...
Vi har oerhört duktiga hojåkare som figurera i media lite nu och då med nya rekord, det finns även bilåkande stjärnor.
Varför tar vi inte vara på de stjärnskotten? Jag vill att Jomala ska visa vägen.

Nu fixar vi motorbanan och nästa gång tar vi hamnen. Jag tror att Jomala skulle passa bra att ha en schysst hamn ;)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner