Nollor

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något på bloggen över helgen. Ibland måste  man vila lite. Nå jag kunde ju givetvis inte hålla mig. Jag blev att fundera på Hållbart Initiativs utspel i tidningen idag.
Kan det vara så att de begravde sig själva innan valet ens har kommit igång? Man går alltså ut i media med att man vill att ålänningarna ska skuldsätta sig. Åland ska låna 300 miljoner euro för att rädda klimatet. Inte kan väl gemene ålänning gå i den fällan. Vi kan väl inte vara så dumma så vi tror att världen går under om vi inte skuldsätter oss. Fattar ni hur mycket 300 miljoner är?
Det är åtta nollor. 3.0.0.0.0.0.0.0.0 euro.

Jag kan tycka att klimattjafset hittills har varit ganska i skymundan och jag vill tro att jag har viss del i det. Man tenderar att tycka det är tråkigt att posta skit på fb om man måste ha argument att försvara det med också. Det där att bara hänvisa till IPCC funkar inte så bra då det kommer fram mer och mer felaktigheter därifrån.

Tillbaks till frågan. Kan HI fortfarande få röster, även fast de tycker bi ska skuldsätta oss för att överleva? De har ju även en sexskandal som snart kommer fram har jag en känsla av. De slåss ju om de socialdemokratiska rösterna så det är ju inte de smartaste väljarna, de tycker ju rent allmänt att andras pengar är roliga att leka med.
Jag tror faktiskt HI skulle vunnit på att bara vara tysta.

Det som jag blir att fundera på i tider som dessa är hur rika vi ålänningar egentligen är. HI anser att vi är så rika så vi kan låna 300 mille, regeringen anser att vi är så rika så vi kan läggavut 100 mille på Föglö och  centern anser sig ha råd med nya persontransportbåtar i skärgården. ObS känns lite mer rimliga. De anser oss ha råd med en båtbottentvätt. I mitt huvud känns deras förslag bäst. Av dessa förslag så gör ObS förslag mest för miljön och klimatet.
Tänk på den ni 😁

Själv tycker jag att Ålänningarna borde ha råd med en motorbana.

Nu ska jag gå upp till Maxinge och leka lite med ungarna. Det är en bra inomhusbana för dem att skena på där. Klätterställningen är rolig i en kvart men att skena fram och tillbaks från en ända till den andra är tydligen det roligaste som finns.

Trevlig helg på er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner