På Lika Villkor



Japp, det blev en insändare om jämställdhet... Nu ska jag gå och leta fram antifeministmössan.



Tävla på lika villkor

Det är med en viss förundran jag läser torsdagens Ålandstidning.  På sidan sex är en artikel som handlar om att fyra framstående kvinnor inom sina partier som vill lyfta problemet med att få kvinnor vill satsa på politiken.
Gruppen består av Ingrid Zetterman (Lib), Annette Holmberg-Jansson (MSÅ), Sara Kemetter (S) samt Veronica Thörnroos (C).
Det är bra att kämpa på för att få kvinnor till politiken, absolut. Jämställdhet ska man kämpa för. Däremot reagerar jag på några saker som kommer fram i artikeln.

Ingrid Zetterman tycker att man bör ge de kvinnliga kandidaterna någon sorts gräddfil till framstående positioner för att framhäva kvinnorna som förebilder. Menar faktiskt Zetterman det hon säger? Ska vi alltså låta kön gå före kompetens till framstående posiotioner? Kön före kunnande? Är det därför vi har många kvinnor på framstående positioner? Jag tänker på posterna som lantråd, kansliminister och näringsminister till exempel. Där har vi kvinnor på framstående positioner. Har dessa kvinnor fått en fördel av att de är kvinnor? Har partierna lyft fram dem framför männen i partierna? Jag vill ju alltid tro att vi tävlar på lika villkor, det är jämställdhet för mig. Inte att kvinnor på något sätt ska kvoteras in, då nedvärderar man kvinnan och hela idén blir kontraproduktiv.

Fem av sju partiordföranden är kvinnor. Har de kommit till den positionen inom partiet för att de är kvinnor eller för att de är bäst lämpade för uppgiften?

Vår Åländska regering tampas med oerhört viktiga frågor varje dag, både nationella och internationella. Vår regering styr hur Åland kan hävda sig mot både Finland, EU och resten av världen.
Är det då för mycket begärt att den regeringen skall vara den bäst lämpade för uppgiften där alla sitter på sin position på samma villkor och inte ett pussel av inkvoterade kvinnor och män för att visa upp vår jämställdhet?

Zetterman lyfter även problemet med att män röstar på män emedan kvinnor röstar jämställt. Det låter oerhört märkligt i mina öron men jag får anta att Zetterman har torrt på fötterna angående det uttalandet, annat vore märkligt. Att män röstar på män behöver ju inte vara ett problem. Det kan ju faktiskt vara så att männen inte tänker på huruvida det är en kvinna eller man som får rösten utan den som är bäst lämpad att axla ansvaret. Kanske det är kvinnorna som röstar på kvinnor enbart för att de är just kvinnor. Man åsidosätter det personliga såsom kunnandet och kompetensen och röstar på könet. Jag bara spekulerar men tycker att man i det här läget får göra det.

Kvartetten vill föra fram ljusare sidor av politiken eftersom de anser att den har hamnat i skymundan på grund av debatten om debattklimatet och Annette Holmberg-Jansson säger i samma veva att många av de kvinnor de ringer till säger att det är obehagligt med offentligheten.
 Jag kan då inte annat göra än att instämma med kvartetten, debattklimatet är hårdare. Man kan lätt bli uthängd. Det fick ju även undertecknad uppleva då Ingrid Zetterman valde att lyfta ett av mina inlägg från min privata blogg och på så sätt hänga ut mig även om inga namn nämndes.

Det jag vill komma fram till med denna insändare är att jag tycker vi ska sansa oss och tänka på vad vi försöker uppnå med arbetet mot jämställdhet.
Jag anser att alla ska tävla på lika villkor.

Sam 'Knatte' Palén, Lagtingskandidat

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner