Valfläsk med Ingrid

Tack till alla er som mailat och messat med uppmuntrande ord, att jag inte ska bry mig om tidningar och sånt.
Vet ni vad, jag bryr mig väldigt mycket om rubrikerna.
Kom igen nu, varför skulle jag inte det?
Har ni sett något parti eller någon kandidat få så mycket mediautrymme inför ett val utan att betala en spänn?
Det här är ju en oerhört vacker valkampanj regisserad av åländsk pk-maffia.
Jag roas och njuter.

Min blogg har blivit oerhört välbesökt. Före jag var rubrikernas man så hade jag runt 300 sidvyer per dag, nu har jag 1800.
Det är ju helt fantastiskt.

Ni som läser min blogg, ni som pratar om min blogg och ni som delar min blogg är alla guld värda.

Jag tänker ta tillfället i akt och berätta lite om vad jag har för ambitioner inom den åländska politiken, även fast jag sa att det inte skulle bli en blogg med valfläsk.
Jag måste ju ta tillfället i akt och berätta vad jag vill förbättra, det är ju inte tidningarna så bra på.

Jakten är viktig för mig. Jag kommer att arbeta stenhårt för all form av hållbar jakt. Säl, Skarv, Örn och givetvis vårjakten. Jag vill ha tillbaks vårjakten och jag är beredd att gå över lik för att få tillbaks den.

Polis och sjukvård är två av våra viktigaste instanser. De ska inte behöva spara in på budgeten vareviga år. De ska ha löner som visar att vi uppskattar dem, att de är viktiga för oss. Så är det inte idag. Kan man höja lagtingets löner så kan man höja polisens och sjukvårdens löner också.
Vägar och cykelbanor är viktiga men jag bygger hellre upp en världsbäst sjukvård där alla kan få hjälp, narkomaner, psykiskt sjuka, deprimerade, ni med ätstörningar... Alla ska få hjälp snabbt, enkelt och billigt.

Skärgården behöver få sin del av kakan. Vi måste ha bättre turlistor, snabbare transporter och bättre tillgänglighet.
Centern har pratat om persontransporter i skärgården och det håller jag med om. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg (familjer, äventyrare och äventyrliga familjer)
Vi ska inte satsa 100 miljoner på en kortrutt. Vi ska satsa på ett samarbete med FS-links så vi får en tunnel.
Vi ska inte satsa på storkommuner, det blir skärgårdens död.

Det är väl de viktigaste punkterna. Sen finns det väl knappast någon som missat att jag står upp för svenskan i Finland och på Åland, ett starkare självstyre och mindre EU samt en stram asyl och flyktingpolitik

Sån är jag.

Angående valet i höst så kommer jag att kandidera till lagtinget. För vilket parti vet jag inte ännu. Det finns två partier att välja på, varav det ena, ÅD, har sagt att att dörren är öppen.
Jag tänker avvakta, det är lättare att skriva utan partibeteckningen att tänka på men om någon dag eller vecka ger jag besked.

Som ni ser så kan jag skriva utan att använda okvädesord eller andra fulheter men det är knappast lika roligt.

Jag gillar att provocera, jag säger det jag vill och jag står upp för det. Låt folk bli kränkta, man måste lära sig att torka tårarna och gå vidare.
Jag hoppas Ingrid Zetterman nu kan koncentrera sig på sin kampanj och sitt parti nu när hon fått säga sitt om mig och Ålands Framtid.
Jag kunde vara arg på henne men faktum är, slipper jag in i lagtinget i höst så är det mycket tack vare henne.
Hon lyfte min blogg till oanade höjder med sitt gnäll.

Kommer jag in i lagtinget så ska jag ge henne en stor blombukett.
Det blir mitt andra vallöfte. Det första gav jag i ett tidigare inlägg (då blir det fest).

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner