ÅD håller linjen

Är det fler än jag som märkt att diskussionerna på fb har falnat och lugnat sig? Alla tidigare så ivriga politiska debattörer verkar ha funnit den av Walve utlysta valfriden.
Man kör sina sponsrade annonser med enkla budskap som man inte behöver motiver.
Man är försiktig, vill inte råka säga något tokigt, valet och en egen stol hägrar.
Visst ser ni också det här?
Vart tog alla tuffa ord vägen? Är det inte nu man borde köra på för att på riktigt sätta sig på näthinnan hos sina potentiella väljare? Att stå längs med Östra utfarten och vinka går bra, då behöver man inte svara på frågor men vad fan ger det egentligen?
Vissa är ju visserligen vid matbutikerna runt om Åland och trakasserar folk, man ser hur människorna försöker vika undan men de blir skickligt infångade av sluga politiker så att de blir tvungna att ta emot valreklam som de sedan kan slänga i närmsta sopis. Nu är det juboftast några km mellan varje sopis så de hinner väl läsa igenom skiten innan den åker.
Jag saknar fb debatterna, jag trodde det skulle bli fullt ös nu sista veckan men till och med på Åland Ekonomi är det lugnt.
Det blir ett intressant val på Söndag. För min del blir det extra intressant då jag faktiskt tänker vara med på valvakan.
Jag fick ett litet tecken här i veckan hur det kommer att gå.
Vi var till Matssons i Godby och handlade och på vägen ut fick barnen varsin liberalballong. Vilken lycka med ballonger, alla barn gillar ballonger.
När vi kom hem plockade jag ut minsta grabben ur bilen och lyfte ut matkassarna. När jag kastade en blick på honom en sekund senare stod han och log samtidigt som han vinkade mot himlen.
Det var ballongen han vinkade till. Han tappade den inte, han släppte den. Han vinkade hej då till Libbarna.
Jag tror vi får vinka hej då åt Libbarna på Söndag.
Min grabb kommer att växa upp till en klok och förnuftig man.

Angående röstningen så hoppas jag att ni alla faktiskt går och röstar. Idag är sista dagen man kan förhandsrösta. Det är bara att ta med passet eller annat leg och glida in till posten så löser det sig. Man klarar sig utan röstkortet så låt inte ett borttappat röstkort bli din ursäkt.
Om man inte röstar imorrn så är det Söndag som gäller. Jag tänker rösta på söndag. På mon lapp kommer det givetvis stå nummer 48 till lagtinget och 556 till kommunalvalet. Jag föreslår att du röstar som mig.

Nummer 48 har fått en viss betydelse för mig så jag har faktiskt bestämt mig för att tatuera in 48 på mig om mina väljare är så många så att jag får en egen stol. Jag har redan skissat upp tatueringen i mitt sinne. Den blir snygg.

Imorgon ska jag vara en god medborgare och gå till den klimatsmarta frisören Ekoforia och klippa mig. Med tanke på hur många miljkämpar med fina frisyrer det finns på Åland så antar jag att Ekoforia har fullt upp hela tiden, de är så vitt jag vet den enda klimatsmarta frissan och miljömuppar finns ju 13 på dussinet på Åland. Inte kan väl de gå till någon frissa med massa miljöförstörande produkter i sitt sortiment, eller?
HI och sossar bör jag ju träffa på där åtminstone.
Var står månne ObS i klimatfrågan? Jag såg en riktigt otäck insändare för ett tag sedan om hur mycket vi förstör klimatet. Det var någon från Obundna som hade skrivit den. Med tanke på att det även finns de som tror precis tvärt om i partiet så skulle det vara roligt att höra hur de diskuterar saken på sina möten.
Jag undrar även hur väljarna tänker där. Man röstar på både och liksom. 
Lite liknande som att rösta på libbarna angående kortrutten. De både vill och vill inte ha elfärja och bro.
Ja, som moderaterna med public service, de röstade för medieavgift fast de enligt valprogrammet inte vill att medborgarna ska betala medieavgift.
Ni vet, lite som Centern som kritiserade medieavgiften men sen avstod att ta ställning när det röstades.
Alla vill ha samma stil som sossarna där man säger en sak och gör en annan. Ni vet, allas lika värde men bara om man delar deras värdegrund.
Vilken tur att jag är i ett parti som håller linjen hela tiden.

Gonatt go vänner.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner