EUs nedmontering av Åland

Jag finner det väldigt svårt att tro på det vår sittande regering skriver på sina klimatförstörande affischer.
De lovar lägre skatter, gratis barnomsorg, allmän tandvård, bättre lösningar för föräldraledig osv osv.
Jag får inte det att gå ihop. De har suttit i regering nu i fyra år, vissa mycket längre, utan att få det gjort. Varför ska man rösta på det ni lovar?
Låt säga att Libbarna skulle bli valets vinnare, då skulle troligtvis regeringen se likadan ut fyra år till. Vad är det då som säger att ni skulle genomföra det ni lovar? Högst troligt skulle ni fortsätta det inarbetade spåret med kortrutt och kommunreform som hittills upptagit all er tid.
Skulle sossarna mot förmodan bli störst så skulle regeringen se likadan ut och arbetet skulle fortsätta oförtrutet med att köra över den största delen av Ålänningarna.
Man lovar guld och gröna skogar utan att tänka på att man suttit i regeringen och rimligen borde kunnat åtgärda dessa saker. Då kunde man använda det som valreklam, berättat vad man gjort. Problemet är bara att man inte fått något uträttat.
Som jag ser det finns det i dagsläget bara två partier att rösta på.
Det är ÅD och ObS.
Vi i ÅD vill satsa på skärgården. Det hävdar regeringen att de också vill men bevisligen hade de otur när de tänkte.
Vi i ÅD vill satsa på jakten. Det tror jag faktiskt inte regeringen vill. De försöker gömma sig för den. Har ni sett något om att kämpa för fortsatt vårjakt? Det har inte jag.
Jag vill kämpa för jakten genom att försöka få bort EUs bestämmanderätt över våra inre angelägenheter såsom hur vi hanterar jakten.
Egentligen vill jag få bort allt med EU men där måste vi väl avvakta och se vad som händer med Brexit först.
Som jag ser det så är EU ett misslyckat projekt. Jag skrev om det tidigare i inlägget 'Krimknäcke utan smör'
 där vi kan konstaterar att fredsprojektet EU står handfallet när skit faktiskt händer. Det EU ger oss är en union som sakta men säkert monterar ner Åland. Sakta men säkert monterar vi ner all vårt självbestämmande och allt Ålands självhushåll. Snart har viinga fiskare eller bönder, ingen som kan se till att vi får mat på bordet när krisen kommer. På grund av EU så har det blivit så billigt att importera så våra egna bönder måste få  bidrag för att hålla gårdarna igång.
Våra fiskare får snart inte sätta näten i sjön.

Det pratas om klimatutsläpp konstant. Jävligt fult ord för det första, det är inye som att man kan släppa ut klimat.
Vi ska konstant minska utsläppen, utan EU skulle våra utsläpp minska betydligt.
Utan EU skulle vi minska sälen så fiskarna fick fisk.
Utan EU skulle vi reducera örnstammen så Ådorna får häcka i lugn och ro.
Utan EU kunde våra bönder odla vår mat och vi skulle ha råd att betala för den.
Det är ju faktiskt så att alla pengar som EU ger i bidrag kommer ju i första hand  från oss. Vi betalar skatt till finnen som i sin tur betalar medlemsavgift till Bryssel som i sin tur delar ut bidrag till Skördefestens vänner för att de ska kunna unna sig skaldjurstallrik på svenska västkusten. Ja, och bönderna får en liten slant förstås.
Det är på grund av den här karusellen som jag föraktar fredsprojektet EU. Vi måste höja rösten, vi måste slåss för att få platsen i EU parlamentet som vi har rätt till. Vi måste visa att vi knte är nöjda.
Det måste vara slut med daltandet och att vända andra kinden till.
Detvär dags att Ålänningarna sträcker på ryggen och slutar ta skit. Vi kan ju göra det bara bi vill.
Allt börjar med det redan pågående valet. Få upp arslet ur soffan, leta fram röstkortet och gå iväg och gör din plikt. Gör din röst hörd, berätta hur du vill ha det framöver. Jag hoppas givetvis att du röstar på mig. Jag har #48 i Lagtingsvalet och #556 i Kommunalvalet.
Om du inte vill rösta på mig så föreslår jag att du helt enkelt röstar på vem som helst inom ÅD.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner