Flipp eller Flopp

Flopp eller inte flopp är väl den stora frågan just idag.
För mig personligen gick det väldigt bra, 50 röster är fem gånger mer än min målsättning. Visst hade jag varit glad åt fler röster men ser man på kandidatrösterna så är det många namnkunniga som jag slog på fingrarna, och det vittnar om hur svårt det är att locka till sig väljarna.
Som exempel kan man ju titta bland partiernas kandidatröster.

Jag fick mer röster än sossarnas Igge, Hanström och Weman.
Mer än Libbarnas Staffas, Ferrari och Lehtinen.
Mer än ÅFs Roffe och Ove Andersson.
Mer än Tony Salminen, Tom Forsbom och Nina Lindfors i Moderaterna.
Mer än Larpes och Jansén i HI.
Mer än många av de som jag trodde skulle dra röster till ObS.
Det är klart jag måste vara stolt och nöjd för egen del.

För partiet gick det däremot sämre även om vi höll mandatet. Jag var överdrivet säker på att vi skulle ta två men så gick det inte. Vi får ta det andra mandatet om fyra år.
ObS gjorde även de ett sämre val än jag hade trott vilket var tråkigt. Ett bra val men inte tillräckligt. Däremot slapp Stellan in och det kan inte bli annat än succé. Stackars Frippe höll på sätta i halsen när Stellan förklarade att han kommer jobba för att det inte ska bli som i Sverige, indirekt menat, försiktigt med invandringen.
Sossarnas resultat har väl ingen missat? Jag ser det som en seger. Ett av mina mål har varit att upplysa så många som möjligt om varför man inte ska rösta rött. Det budskapet har nog snappats upp av en och annan. Tyvärr gick ju deras mandat direkt till HI och det är inte mycket bättre, vänster är vänster även om näsan pekar åt andra hållet. Nå, de fick tack och lov bara två mandat.
Min reflektion såhär dagen efter är att vi nu har chans att få en hyfsat bra regering bara man inte fegar ur och bjuder in Libbarna. Gör man det så ger jag upp hoppet på politikerna totalt. Obundna ökade och Libbarna tappade, även en centerpartist måste inse var det blåser ifrån.

Det som direkt började snurra i huvudet är Public Service. Dels för att bilden på TV var så sjukt dålig och dels för att de stackare som arbetade igår var så ruskigt  amatörmässiga så man får skämmas. Frippe sprang för fan omkring i en skitig T-shirt på en valvaka. Lite klass kunde man väl visa. Deras uppbyggda studio bestod av ett bord men en skrynklig vit bordsduk.
Tur att de har skickat in en beställning på ny VD så det får en mellanchef till, då blir det nog ordning....
Nu var det inte egentligen den tanken som var det mest intressanta i mitt huvud. Det mest intressanta är vilket öde som väntar Public Service.
Centern fegade ju ur när det skulle röstas om medieavgift, de la ner sina röster. Moderaterna röstade för, fast de egentligen är emot vilket är att märkligt ställningstagande, Obundna röstade emot.
Vi får se nu om vi blir tvungna att ha kvar medieavgiften eller om vår nya regering har andra tankar.

Nu svävade jag iväg lite med det här inlägget.. Jag ville egentligen bara rikta ett stort tack till er som röstat på mig och/eller ÅD.
Nu börjar kampanjen för 2023.

Med det sagt så ska jag nu försöka dra ner på det politiska dravlet här på bloggen och skriva om lite roligare saker ett tag. Jag har ett vilande projekt som kanske kommer igång nu då min politiska karriär kommer lysa med sin frånvaro i fyra år. Det projektet och många andra kommer att rapporteras här. Intressanta tider hägrar.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner