Fyra floppar och ett stjärnskott

Om inte förr så måste väl alla inse att Regeringen Sjögren måste bort. Nu när säcken börjar knytas ihop har man fått panik och försöker än med det ena och än med det andra för att få någonting avslutat så man får skryta lite.
Det går inte speciellt bra kan vi ju konstatera.
Om vi börjar med de här förbannade kommunreformen som har ältats och diskuterats hur mycket som helst.
Man hävdar att det är bra då det sparar pengar åt kommunerna vilket bidrar till deras överlevnad och till att de äldre får ett värdigt liv på ålderns höst. När man frågar om huruvida människor kommer bli arbetslösa så skrattas det bort, det finns ju alltid jobb även efter en centralisering av vissa instanser.
Det här ska göras för att spara pengar men ingen blir arbetslös. Tänk om det ändå vore så väl.
Nu droppade det dock ut en undersökning från Statens ekonomiska forskningscentral där man undersökt om det sparats några slantar alls på de kommunfusioner som gjordes 2009.
Som många av oss kunnat gissa så har det inte sparats alls. Kommunsammanslagningar är helt tydligt inte receptet.
Det roliga är att när man läser kommentarerna under Yles artikel om detta så märker man av en ganska genomgående trend hos de som är för sammanslagningarna.
De hävdar att det är för tidigt att undersöka inbesparingarna eftersom de allra flesta tjänsterna som berörs av sammanslagningar ofta får ett anställningsskydd på fem år. Denna undersökning gjordes ca 6 år efter sammanslagningen så man menar att inbesparingarna från de uppsagda tjänsterna inte syns på undersökningen.
Det ter sig alltså som att man räknar med att pengarna som kan sparas kommer från uppsagda tjänster. Folk ska bli arbetslösa.
Jag finner det märkligt att Sossarna trycker på för sånt. Arbetarnas parti.
Här är regeringens första misslyckande. De lyckades inte spara in pengar, det blev inga tvångssammanslagningar utan bara kostnader i undersökningar och andras arbete.

Som nummer två får vi väl då rikta in oss på Libbarnas och Moderaternas skötebarn. Hybridfärjan och kortrutten med bro, bankar och allt vad det innebär. Ett vansinnesprojekt från början till slut som man till sist i panik tecknade avtal om ny färja. Man hade så bråttom så det inte spelade roll att avtalet blev 40% dyrare än tänkt. Det var ju bråttom.
Tack och lov röstades förslaget till sist ner och vi får hoppas att regeringen  lägger ner allt detta. Tyvärr har ju även kortruttsprojektet kostat jäkligt mycket pengar och det lär väl bli en rejäl slant för att avbryta allt. Så här lyckades de inte heller spara pengar, bara massvis med utgifter.

Som nummer tre tror jag vi kan lägga in regeringens hållbarhetssatsning där man nu vill använda 50 miljoner av Paf pengar till att rädda klimatet. Även här kan vi konstatera att det kommer kosta mycket innan detta blir av. Det ska ändras lite olika lagar och regler för att alls få använda paf pengar till detta. Det kommer bli många möten.
Problemen är flera anser jag. För det första så blir föreningarna lidande av detta. Det är ju många föreningar som får paf pengar för att bedriva sitt. Dessa kommer rimligen att få mindre nu då klimatet ska räddas. Tyvärr vet vi alla att Åland inte kan rädda något klimat så detta är ju att kasta pengar i sjön. Det känns även onödigt att ta detta beslut npgra dagar före valet. Paniken luktar bajs.

Som nummet fyra i raden av misslyckanden kommer den elektroniska röstningen som kapsejsade. Hur är det möjligt att man väntar in i sista minuten innan man accepterar sitt misslyckande. Det kommer inte gå att rösta via nätet. Nu har vi 1500 röstberättigade utomlands som kanske inte hinner rösta på grund av regeringens sjabbel. Hur mycket pengar har ni lagt på detta som ändå inte funkar? Hur mycket kommer det att kosta om valet måste tas om på grund av detta? Regeringen väntade in i det sista för att man hade panik, man behövde få detta i meritlistan. Nu blev det ingen merit utan istället satt man hela demokratin i gungning. Man utesluter vissa röster från valet.

Det saknas förnuftiga människor i vår nuvvarande regering. Det saknas förnuft i politiken. Ibland känns det som att man inte bryr sig om Ålänningarnas pengar, det är det historiska avtrycket som är viktigt.
Jag hoppas kunna bidra med förnuft i politiken. Förnuft och ärlighet.
Jag har mycket kloka tankar, jag är förnuftig och jag vågar stå för mina åsikter. Jag vågar även stå för mina åsikter då jag har fel. Jag vågar ta den smällen som det innebär när man har fel. Fördelen är att det är rätt sällan jag har fel, vilket jag också får räkna som e  god egenskap.

Nu närmar sig valet med stormsteg. Jag hoppas givetvis jag blir invald men jag har faktiskt inte en aning om hur det går.
Jag har en målsättning som jag haft från dag ett, jag ska ha tio röster. Det tror jag att jag ficar. Jag får ju rösta på mig själv och frun står på min sida, sen är det bara åtta kvar.
Tio är min målsättning men allteftersom tiden sprungit på mot valet så har ju förutsättningarna ändrat. Jag tror att jag kanske lyckas komma upp till 50 röster med lite tur. Jag har hört folk som tror jag får mycket mer och det är ju sannerligen smickrande men 50 känns hyfsat realistiskt.
Huruvida 50 räcker för att komma in beror ju på hur valet går totalt så det blir spännande.
Kommer jag in i lagtinget med mer än 50 röster så blir det skralt på kontot ett tag. Jag har ju vid flertalet tillfällen lovat att ordna en fest för alla de som röstat på mig för att fira. Att fira hör ju till och då anser jag att man ska göra det tillsammans med de som faktiskt visat att de tror på mig. Blir det fler än 50 så får jag nog kamma mig, ta mössan vackert i hand och spatsera in till Ålandsbanken och hoppas på att min banktant är på gott humör. Hom brukar vara snäll så jag hoppas det löser sig.
Jag får hoppas att hon inte är sosse bara.

Som en snygg avslutning så kan jag ju bara säga att jag hoppas jag blir årets stjärnskott. Det skulle vara ballt.

Tack för att du läste, kom ihåg att rösta på #48

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner