Jämställdhetshetsen och annat

Det är mycket prat om jämställdhet inför det stundande valet. Man skryter om att man är feminist och för jämställdhet. Man ska jobba för både det ena och det andra.
Jag hade tidigare idag en kommentarsväxling med en liberal som utger sig vara precis det nämnda. Själva diskussionen handlade om nyttan med ett jämställt föräldraskap där denne liberal vill stifta lagar som tvingar föräldrarna att dela lika på föräldraledigheten. Han har tydligen läst någon forskning som visar att barnen blir bättre vuxna om de tvingas in i jämställdheten genom att pappa måste vara hemma med sin tvååring ett halvår medans mamman jobbar.
Skit samma om man har egen firma som går i konken, tiden med sonen är viktigare. Man får väl hitta annat jobb sen.
Hur bonden ska göra förstår jag inte riktigt, ska han sälja kossorna måntro? Nå, diskussionen är kanske inte avslutad ännu, jag väntar på svar på min sista kommentar. Antingen sitter han och googlar för fullt eller så blev han bajsnödig och glömde ta med sig telefonen.

I allt detta så blev jag att fundera över den här jämställdhetshetsen. Är vi så jävla ojämställda så att 90% av lagtingskandidaterna behöver skylta med att de ska jobba för det?
Är inte vi här på Åland väldigt duktiga på det här med jämställdhet? Jag kan ju bara prata för mig själv och mina bekanta men i mina kretsar finns det inga kvinnohatare. De föräldrar jag känner tar hand om barnen tillsammans, de delar på sysslorna och får familjen och vardagen att funka.
Jag känner inte heller till att vi skulle ha problem med jämställdheten på arbetsplatserna. Jag har inte träffat på det i alla fall. Det är klart att det finns ställen sär någon kvinna eller man har blivit orättvist behandlad men det behöver ju inye betyda att det beror på ojämställdhet.
Jag vet att man pratar om löner som är orättvisa inom ÅHS men finns det på fler ställen? Med tanke på hur många som tänker jobba för jämställdhet så måste det ju vara ett stort problem tänker jag.
Är det faktiskt bara jag som tycker vi sköter oss bra? Behöver vi faktiskt stifta lagar som säger hur familjen ska ta ut sina ledigheter för att vara jämställd?
Den här liberalen menade att om mamman och pappan delar upp ledigheten jämnt mellan varandra så kommer den lilla pojke  växa upp till en man som inte trakasserar och slåss. Då blir min fundering, om barnet är ett flickebarn, behövs inte dessa uppdelade ledigheter då? Flickebarnet lär ju knappast växa upp till en man som trakasserar och slåss. Fast iofs så vet man ju inte det helt säkert, det är ju nya tider nu.

En helt annan sak som jag fumderade på som har diskuterats i Sverige nu är det här med omskärelse. Jag vet inte vad vi har för lagar om det här på Åland men jag kan säga att jag är helt för en lag som säger att alla ingrepp på pojkars och flickors kön som inte är av medicinsk natur bör ses som skönhetsoperationer och således inte vara lagliga före barnet är en myndig person och kan välja själv. Att operera någons kön bara för föräldrarnas skeva syn på verkligheten är långt ifrån okej. Jag hoppas verkligen att det inte är lagligt här.

När jag ändå håller på med funderingar så måste jag ta upp radion. Vad i helvete håller de på med? Alltså med tanke på alla diskussioner om public service så känns det nästan som att radion försöker ge PS motståndarna orsaker till att skrika ännu högre. Först den här lekstugan med att anställa en ny VD och på samma gång placera gamla VDn som någon sorts mellanchef så det blir ytterligare en chefslön att betala från våra skattepengar.
Sen går de och gör en egen amatörgallup som de i 'misstag' publicerar och basunerar ut att Libbarna är störst. Jävligt neutralt och oberoende.
Kan vi inte komma överens om att vi lägger ner eländet nu?

Som en sista lite punkt så vill jag bara nämna att jag är oerhört stolt över senaste Åland Gallup resultatet där det visade sig att Åländsk Demokrati är det partiet som växt mest den senaste månaden. Just nu har vi enligt undersökningen två mandat. Det är ju fantastiskt. Jag tror vi kommer att ta minst tre mandat i valet. Det känns som vi har ett stort stöd. Vi har vind i seglen och det ska vi behålla fram till valet. Jag tror att många börjar inse att ÅD är ett väldigt förnuftigt parti som har fått en riktigt bra bredd. En åländsk version av Sverigedemokraterna. Jag är stolt att vara en del av partiet och jag kommer göra allt för att vi ska
växa ännu mer. Nu kör vi på de sista 20 dagarna, sen blir det fest.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner