Varför tror ni att vi kan bättre?

Det var tänkt att jag skulle skriva om något så muntert som aktiv dödshjälp idag men det dör liksom ut i skuggan av den Åländska demokratins förfall. Ja, lite väl starka ord kan tyckas men om vi funderar lite på det så kanske det ändå är rätt passande.
Så vitt jag vet så har vi aldrig varit med om någon lika stor skandal i vår valhistoria på Åland.
Redan det säger mycket.
Vi har alltså en kansliminister från ett litet åländskt vänsterparti som i sin valkampanj skrävlar med att hon är envis och orädd.
Just nu känns det bara som det är till hennes förtret.
Denna kansliminister köpte in it-systemet för internetröstningen innan utskottet hade tagit beslutet huruvida vi överhuvudtagert skulle ha nätröstning. Det känns som att utskottets medlemmar blev satta under en orimlig press oich kanske på grund av sina goda hjärtan kände att man ville rädda den oerfarne kansliministern från att direkt hamna i skottgluggen på grund av sin oräddhet, eller man kanske borde kalla det dumdristighet.
Med dumdristighet så menar jag att vi enkelt kan titta åt både öster och väster, det är ingen som är intresserad av internetröstning, det funkar helt enkelt inte.
Vår vänstervridne kansliminister ansåg dock att Åland kan. Tyvärr kunde inte Åland och skandalen var. fyra år senare, ett faktum. Nu har vi 1500 ålänningar ute i världen som trodde att de kunde få sin röst hörd över internet men nu står det med arslet bart och hinner inte rösta tack vare vår kansliministers oförmåga att se sig omkring i norden.

Jag känner direkt vibbarna att gå över till invandringspolitik. Det finns många likheter.
Vår kansliminister och hela det vänstervridna sossepartiet, tillsammans med Libbarna, anser ju att vi ska ha mer invandring. De anser att vi ska hjälpa flyktingarna genoim att ge bort vår välfärd åt dem.
Varför blickar de inte västerut och ser att det finns problem med flyktingmottagning och invandring?
De allra flesta av oss andra är förmögna att se att med ökad invandring så har statistiskt sett många brott ökat, däribland gruppvåldtäkter och andra våldsbrott. Vi ser det ju varje dag på nyheterna, på nätet, i fängelserna i Sverige.
Varför ser inte sossar och libbar detta?
Tror ni även här att Ålänningar kan bättre än alla andra?

Visst, det är bra att tro på sig själv och på sitt folk men man måste kunna vara lite openminded och även se den andra sidan av myntet.
Jag kan ju ärligt säga att det finns många områden i Sverige där jag inte skulle vilkja promenera ensam som vanlig blek västerlänning, än mindre låta min dotter röra sig där själv.
Varför tror ni att Åland är skyddat från detta? Vad ska vi göra som inte andra gjort?
Vi kan ju inte förbjuda deras tro, vilket skulle vara det enda rätta. Ta bort religionen ur detta så har vi redan där åtgärdat stora delar av integrationsproblemet, dock kan man inte göra det, så vad ska vi göra?
Vad anser Fellmanskan att vi ska göra, hon tycker ju vi ska ha större flyktinmottagning. Faktum är att de flesta, kanske alla, inom vänstersossarna tycker vi ska ta emot fler.
Är de oförmögna att se problemen med att integrera människor som inte vill släppa sin tro?

Vi klarade inte av internetröstningen. Det var för många problem som inte gick att lösa. Andra har testat eller helt enkelt insett från början att det inte kommer att funka men vi måste ändå försöka.
det kostade oss en jävla massa pengar, fula rubriker i finlänska medier och en demokrati i gungning.

Vi kommer inte att klara av integration av en massa olika etniciteter heller. Till sist funkar det inte. Det finns facit, använd det.
När väl den skiten börjar rasa, då kan man inte bara säga äsch och betala bort det. Då är det för sent.
Jag vill att mina barn ska kunna känna sig trygga på Åland. Vi har redan problem på vår trygga ö, det finns ingen orsak att importera in fler.

Som en lite avslutning så undrar jag bara varför det varit så tyst från Fellmanskan angående rösthaveriet.
Kanske hon är på semester och hade tänkt rösta över internet, jag vet inte, men man kan tycka att hon åtminstone kunde skickat ett litet pressmeddelande om vad som händer/har hänt.
Jag menar, inte kan det väl vara så att hon bara inte vågade sitta med på mötet med pressen? Visserligen har hon en historia av att inte vilja vara med på jobbiga beslut men hon är ändå ansvarig för den största valskandalen i vår historia, något litet ord tycker man hon borde kunnat få ur sig.

Fast det är klart, ligger man på en solig strand så kanske man inte vill lägga ifrån sig sin Piná Colada.

Här tänkte jag egentligen avsluta men jag ska även berätta min syn på internetröstning.
Jag anser att röstning ska ske vid valurnan för att slippa yttre påverkan.
Kan man rösta över nätet så finns det ingen kontroll på huruvida man blir tvingad/pressad till att rösta på ett speciellt sätt.
Jag anser att man ska kunna säkerställa att var och en röstar som denne vill och det kan man bara göra om man röstar på gammalt hederligt sätt framme vid valurnan.
Tekniken ska gå framåt, det tycker jag absolut. Vår demokrati är dock för viktig för att släppa den lös till enbart maskinernas kontroll.

Åland är så litet så jag tror vi klarar av att sköta vårt val av lagting genom det gamla beprövade sättet med papper och penna.

Tack för att du läste.
Rösta på nummer 48 i lagtingsvalet

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner