Tisdag till fredag

Jag hade en intressant diskussion med min femåriga dotter igår. Vi pratade om helger och Tyra undrade varför vi har helger.
Jag svarade att det nog måste finnas helger så att man får vara ledig från jobbet och kanske vila upp sig, eller göra saker tillsammans med sin familj.
Det är ju oftast på helgerna man hinner åka ut med båten eller gå till stranden.
Tyra blev tyst en stund, sådär som man blir när hjärnkontoret startar upp ordentligt.
Efter en liten stund frågade hon hur långa helgerna är varpå jag svarar 'två dagar'.
Följdfrågan blev, varför är inte helgerna längre?

Jag kan inte släppa den frågan. Varför har vi inte längre helger?
Vi har jobbat åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, sedan 1800-talet. Det kanske behövdes då.
Allt har moderniserats nu, vi behöver inte jobba lika mycket.
Tänk om man skulle reformera hela systemet genom att göra måndagen till helgdag.
Vilken uppsving i folkhälsan vi skulle få då man faktiskt skulle hinna med att vila upp sig, man skulle få mer rid med sina barn och mer tid till att göra saker åt sig själv.
Dessutom skulle man ju ha mer tid att spendera pengar på cafébesök och shopping, så kanske även näringslivet skulle må bra av en sådan reform.

Jag tror även att vi skulle få se en rusning på arbetsmarknaden i form av arbetskraftinvandring.
Svenskar skulle vallfärda hit, vem skulle liksom inte lockas av fyradagars arbetsvecka?
Egentligen skulle inte detta behöva vara en så stor grej, det är ju i princip bara omfördelning av semesterdagarna.
Hur man går tillväga för att få införa fler helgdagar, det vet jag inte, men rimligtvis får Åland bestämma helgdagar själv . Jag har svårt att tro att finnarna skulle gett oss Ålands flaggas dag.
Det här är lite som med min fundering om civiltjänstgöringen
Ju mer jag funderar på det, desto mer fördelar ser jag.
Visst finns det nackdelar och hinder också men sånt kan man alltid lösa om man vill.
Största fördelen med detta är nog uppsvingen i tillväxten vi skulle få.
Jag har aldrig uppfattat tillväxten som ett problem men jag är heller inte insatt i ämnet. Däremot vet jag att många av våra politiker pratar om att vi inom några år skulle behöva bli minst 50.000 personer bosatta på Åland.

Lägg till en helgdag så är saken biff.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner