En kniv i ryggen

För ett tag sedan blev jag uppsagd från mitt jobb. Jag kan inte säga att det kom som en direkt överraskning, Mca har trots allt en politiskt tillsatt styrelse. Det är svårt att passa in som man inte har 'rätt' värderingar.
Jag är inte speciellt besviken, jag har länge gått i tankarna att starta ett eget företag och nu blir det kanske gjort.

Det jag blir att fundera på är egentligen en styrelses ansvar i företag.
Ta t.ex Mca, ett bolag som ägs av Mariehamns stad och därav har en politiskt tillsatt styrelse av stadspolitiker.
Styrelsen tillsammans med VD har till uppgift att styra bolaget så bra som möjligt. I det här fallet kan man ju tycka att de inte gjort det. Min tjänst dras nämligen in av 'ekonomiska faktorer' som det så fint heter.
Man får ju då anta att bolagets ekonomi är väldigt dålig och på nedgående.
Visst, jag är bitter över att få sulan, men för helvete, borde inte VD och styrelse även få lite av konsekvenserna också? Det är ju de som sett till att ekonomin rasat. Inte är det ju jag. Jag har bara jobbat med mitt och har ingen roll i själva styrningen.
Tittar man på vad den moderata styrelseordförande har i bagaget så har ju denna person även varit med och kört Stiftelsen Sjökvarterets ekonomi i botten samt ställt till med oreda och upprörd personal inom Ålands Omsorgsförbund med personal som sagt upp sig som resultat.
Visst tycker man att de borde få ta en liten del av smällen? Eller är det bara jag i min bitterhet som tycker det?
Att man kan bli placerad i olika bolags styrelser utan någon som helst kunskap eller engagemang känns märkligt, och delvis fel också kan jag tycka.

Nu är ju Mca ett litet skitbolag om man jämför mot stadens andra bolag. Vad skulle hända om man körde ner Elnäts eller Marstads ekonomi i botten med uppsägningar som följd?
I grund och botten så kan ju personerna sitta med i styrelser enbart för att tjäna lite extra slantar. Man kan sitta i bolag vars omsättning är många, många miljoner och man behöver inte ta varken ansvar eller ha någon ekonomisk kunskap.

Är inte det vrickat eller är jag bara bitter?

Nu ska jag försöka dra kniven ur ryggen på mig som min 'kompis' sen tio år högg dit, och sen spatsera vidare i livet i jakt på nya utmaningar.

Jag avslutar med ett litet roligt klipp jag textade då det ännu gick bra för Mca och chefen, efter många samtal till TV4, äntligen fick bort ReTv från Ålcoms IpTv. Det är många interna skämt så det kanske bara är jag som tycker det är roligt men vad gör det, jag blir ju muntrare i alla fall.

Hitler, Mca

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU