Viking vs Williams

Alltså busspriserna på Åland..... Det kan ju inte finnas någon som inte inser att priserna är helt käpprätt.

Nu ska godhjärtade Vikingline buss köra folk till Vikingamarknaden så att man kan lämna bilen hemma.
Vad skönt, nu kan vi spara lite på miljön. Eller, nä kanske inte.
Priset, per vuxen är alltså 5 euro. Det blir ju då som de flesta kan räkna ut 10 euro om man ska åka hem också, vilket man troligtvis vill. Barn under 12 åker för halva priset, alltså 5 för bägge vägar.
Ska jag, min fru och de två minsta åka till vikingamarknaden tur och retur så blir det alltså 30 euro!

Det är ju fullkomligt vansinnigt, tankar jag bilen för 30 euro så kör jag ju Åland runt 5 gånger.






Det här gjorde ju att jag kände ett behov av att kolla priserna på Williams buss också.

Tror ni det var bättre?

Faktum är att det var lite bättre, med betoning på lite.
Från stan till ändhållplats, lite beroende på linje, var det 17 - 25 zoner. Då kostar det 4,50 per vuxen.

Hur är det möjligt att någon åker överhuvudtaget? Det är ju så sjukt mycket billigare att ha egen bil. Hur klarar bussbolagen av att ha någon lönsamhet?
Kan det vara så att bussbolagen får in alla sina pengar från skolbussarna?


Skolbussarna är väl i princip inte konkurrensutsatta eller?

Jag kan ha fel, jag har inte kollat någon som helst fakta, men det känns som att vill man tvinga ner busspriserna så att folk kan börja åka så kanske skolorna måste sluta pumpa in pengar.
Begärs det alls in anbud på skolbussarna? Nog måste väl även Röde orm kunna konkurrera om skolbusstrafiken eller?
Finns det inga taxibolag som kunde vara med och tävla om skolskjutsarna?

Kanske man skulle ta och köpa en buss eller två, det verkar finnas pengar att hämta här.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner