Har du papper?

För ett tag sedan beslutades att barn till papperslösa ska ha rätt att ta del av vår välfärd i form av betald skolgång. Det är väl egentligen helt bra, barn ska inte hamna i kläm på grund av oansvariga föräldrar.

Den fråga som öppnar sig för mig är hur det kommer sig att vi har papperslösa på Åland. Är det bara såna som väntar på rätt dokument från myndigheter eller är det sådana som kommit in i landet illegalt? Hur tar man sig in i ett land utan pass och dylikt? Jag höll ju på bli kvar på kajen i Kapellskär för att det stod fel efternamn på mitt körkort. Jag är ändå hyfsat vit i skinnet och hade dessutom några av ungarna med mig så jag såg väl inte direkt ut som en kriminell balt eller tiggande rumän.

Har vi ett problem med papperslösa på Åland? Kostar det oss skattebetalare mycket pengar?
Jag antar att ingen av våra förtroendevalde vågar svara på en sån här fråga såhär passligt nära valet så man får väl söka svar själv bara men var i helsicke letar man efter sånt?

Om det nu finns en bunt med papperslösa, borde inte de sitta i förvar tills man kan skicka dem tillbaks till deras hemland?
Faktum är att sånt här borde ske direkt. Att först låta barnen börja skola och skaffa polare för att sedan rycka bort dem och skicka dem till ett annat land skadar dem ju bara mer än vad deras oansvariga föräldrar hittills gjort.

Man kan ju inte bara blunda för problemet och tro att det löser sig själv, såna här saker tenderar att bara bli värre och värre.
Det finns väl ingen som tycker det funkar bra i Sverige. Ja, kanske bilfirmorna då, de får väl sälja nya bilar som aldrig förr och försäkringsbolagen får höja priserna utan att någon ifrågasätter.
Faktum är att när man börjar fundera på alla bilbränder i Sverige så är det ju rätt många som tjänar bra på det.
Bärgare, däckfirmor, bilfirmor, försäkringsbolag, banker... säkert fler också.

Nu är det ju inte kanske enbart papperslösa som eldar bilar men med tanke på i vilka områden bilar verkar fatta eld så är det inte alltför långsökt att tro att det handlar om invandrare eller folk med invandrarbakrund som fjuttar på.

Åland följer ju efter Sverige i det mesta, det släpar bara några år.
Hur länge tar det innan bilarna börjar brinna här?

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner