Ideér till sossarna

Nu är ju inte jag riktigt med i den här domedagssekten som tror att Co2 bli vår undergång. Däremot är ju några av våra åländska partier med. Jag tänkte hjälpa dem på traven med några tips hur vi på Åland kan sänka våra utsläpp och känna oss som goda medborgare. Jag hoppas partierna använder sig av mina ideér när det nalkas vallöften.

Som en första åtgärd tycker jag man kan förbjuda all typ av papperstidning. Dels är det träd s
om sågas ner, träden behövs. Sen är det jäkla mycket transporter åt alla håll och kanter med både lastbil, fartyg och tåg. Pappersfabrikerna har säkert en del utsläpp de också.

Jag tycker även vi förbjuder gratis reklam i postlådan. I postlådan borde det bara dimpa ner sånt som du faktiskt beställt själv, såsom räkningar och prenumerationer. På det sättet får vi bort väldigt mycket onödigt papper.
Som sagt, papper är utsläpp.

Viking Line, Eckerö Linjen och Tallink har enorma utsläpp. Jag tycker vi ska kräva en klimatskatt av dem. De måste väl ändå stå för den största delen av Ålands utsläpp va?

Att bygga hus måste ju vara en stor utsläppsfälla också. Tänk på allt som ska nytillverkas. Vi bör absolut ha subventioner på second hand hus så det blir billigare att köpa ett färdigt stående hus än vad det är nu. Skulle LR betala tillbaks 40% av summan man köper ett hus för så är det knappast någon som bygger nytt i fortsättningen.

Här är nu fyra förslag på hur vi får ner vårt skyhöga co2 utsläpp på Åland. Jag har läst att Ålänningar har exceptionellt högt utsläpp per person. Med de här åtgärderna är saken biff.
Sossar och Hållbart Initiativ, jag förväntar mig att ni snor mina ideér rakt av och klistrar in i ert valprogram.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner