Underbara Åland



 Efter nästan 40 år på Åland så har jag äntligen upptäckt charmen med våra fina naturstigar. Småungarna tycker det är fantastiskt roligt..... tills vi kommit halvvägs, sen är det skrik, tjut och gnäll, men det är en annan historia.

Det är fantastiskt fin natur man får uppleva längs stigarna och roligt med infoskyltar  och spångar.




Man får tid att fundera när man promenerar. Vem sköter om dessa stigar och vem anlägger dem. Byggs det nya stigar eller har vi haft samma stigar i alla år?





Mina tankar går ju osökt till att fundera på det här med civiltjänstgöring som jag nämnt i tidigare inlägg (Åland mitt Åland).
Det här skulle ju vara en perfekt grej för ett par av grupperna i civiltjänsten, nämligen skärgårdsgruppen och parkgruppen.
Parkgruppen kunde hålla stigarna i skick. Visst, de är i hyfsat skick nu men man har inte hunnit få bort vindfällen från Alfrida, spångarna börjar ruttna och avsaknaden av dass gör sig påmind när barnen behöver göra nummer två.
En parkgrupp kunde ha koll på sopor, dass och även hålla allt i skick.




Varför inte till och med göra någon av stigarna handikappanpassad med spångar hela vägen?



Varför nämner jag skärgårdsgruppen då?
Givetvis måste man ha sådana här ljuvliga stigar ute i skärgården också.
En liten brygga, ett dass, en liten grillplats och en naturstig runt ön. Skärgårdens natur är ju väldigt speciell.
Det finns ju speciella ställen i skärgården. Boxö till exempel, där Ålands enda järnväg finns.
Skulle vi ha sådana här ställen i skärgården så kunde man även ge ut en karta med fina angöringsplatser för båtturister.
Jag kan även tänka mig att det kanske skulle öppna upp för lite privata aktörer som kan se en affär i att ta med sig nyfikna vandrare ut i skärgården.



Tänk vilken lyx för dessa civiltjänstgörande ungdomar som får komma ut i den underbara åländska naturen helt gratis och dessutom få lära sig såga, spika och röja skog.

Tack för att du läste. Dela gärna om du tyckte det var läsvärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner