Fylltrattar

Danny Lindqvist, Centern, fälld för rattfylleri två gånger.
Peter Wahlbeck, Obundna, fälld för rattfylleri och olovlig körning
Marcus Måtar, Obundna, fälld för grovt ocker
Stig Lindholm, Obundna, fälld för tredska mot polis

Det här är nu Lagtingskandidater. Vi kommer att kunna rösta in dem till lagtinget om en månad. Någon kanske rent av är en minister 2019.
Några av dessa kanske ska sitta med i förhandlingar om övertagande av alkohollagstiftningen, de kanske rent av är en av de ansvariga. Känns det rätt?
En av dessa herrar får inte arbeta i rätten, är det rätt att han kanske snart stiftar lagar?
En av dessa försvårade ett ingripande för polisen och nu kanske han aspirerar på en politisk roll där han ska ha god kontakt med nämnda myndighet.
Borde man inte kunna kräva att de valbara kandidaterna ska vara ostraffade? Åtminstone under de senaste fyra åren. Borde inte det vara en av premisserna för att få ställa upp?
Tänk nu ett scenario där Centern råkar hitta sin ryggrad och kickar Danny ur partiet. Han är fortfarande valbar, listorna är inlämnade. Skulle han då bli invald skulle han bli en politisk vilde de kommande fyra åren, är det rätt?
Bör inte kandidaterna granskas innan listorna lämnas in?

Jag blir även att fundera var gränsen går för vad som är okej. Kommer dessa att bli kickade från sina partier? Tre av dem har ju varit en fara för andra människor, de kunde kört ihjäl någons barn i fyllan, deras omdömen är helt tydligt väldigt dåligt. Med så dåligt omdöme kanske man inte vill ha dem som ansvariga politiker.
När jag uteslöts från ÅF var det för några fula ord på en privat blogg. Jag var inte ens lagtingskandidat. Inga liv var i fara.
Jag hörde många som tyckte partiet gjorde rätt som visade att man inte tolererar sånt.
Tolererar man människor som riskerar andras liv när de bryter mot lagen? Kommer någon att reagera?
Jag tvivlar starkt på det. Jag tror vi igen får se hyckleriet. Vi får igen se att det värsta man kan göra är att trampa extremfeminismen på tån.

Jag anser att man ska kunna kräva att de som ställer upp i lagtingsval ska vara ostraffade under de senaste fyra åren. Fyra år är en mandatperiod, så länge måste man klara av att låta bilen stå när man ska smaka på lite brännvin.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner