Hjälp Ålänningen att skaffa barn

Nu var både lagtingsvalets och kommunalvalets nummer utdelade. Jag blev tilldelad 48 till lagtinget och 556 i kommunalvalet.
48 är ett bra nummer, jag gillar jämna siffror.
Det om det.
Jag tänkte skriva om något helt annat, nämligen flyktingmottagning. Är det något jag ogillar så är det flyktingmottagning. Jag ogillar inte människorna i sig, jag känner inte dem så hur ska jag veta om jag ogillar dem?
Nä jag ogillar allt runt flyktingmottagningen. Speciellt ogillar jag att ingen någonsin har eller har försökt presentera kostnader som förknippas med integrationen. Man vägrar systematiskt att prata om det. Kostnaderna är ointressanta anser vurmarna, vi måste hjälpa. Jag tycker inte de är ointressanta, jag tycker kostnaderna är oerhört viktiga att diskutera. I mitt huvud så är det en ständig backaffär. Även om man lyckas integrera en person på några år så kommer inte den personen att på något sätt betala mer i skatt än vad den kostat. Det är så oerhört mycket kringkostnader och när väl familjen är integrerad så kan man ge sig fan på att det kommer några anhöriga som även de behöver integreras, kanske rent av den åldriga mormodern som inte alls vill integreras utan bara få en lägenhet och pension. Var är liksom vinsten i allt det här? Är det flyktingarnas barn som är vinsten?
I så fall tycker jag vi borde ta efter Ungern och istället för att satsa på flyktingarna och deras barn så skulle vi satsa på att stimulera ålänningarna till att skaffa fler barn. Kanske genom skattelättnader, låt tex familjer som får sitt tredje barn vara skattebefriade i några år, då kanske man känner att man har råd med barn. I Ungern ger man räntefria lån med lång betalningstid till barnfamiljer så att de kan skaffa bostad eller bara underlätta deras liv med småbarn.
Jag anser att vi klarar oss utan mångfalden. Jag vill se ålänningarna skaffa mer barn.
En stor orsak att jag valde att ansluta till ÅD var just synen på flyktingmottagningen. Vi vill inte ha någon mottagning alls. Vi ser inte nyttan med att hjälpa några få till höga kostnader istället för att hjälpa många på plats till mycket lägre kostnader.
Man måste inte nödvändigtvis hjälpa precis i krigshärdarna, vill man rädda liv så siktar man in sig på ställen där nöden är som störst. Folk svälter ihjäl i många afrikanska länder, kristna jagas och mördas av olika terrorgrupper. Det finns många fler ställen än just Syrien som människor dör, som människor behöver hjälp.
ÅD har en väldigt klarsynt syn på hur man räddar liv och därför passar jag in i partiet.
Jag hoppas att fler tycker att jag passar in och hjälper mig in till borgen så vi får skaka om den åländska politiken.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner