I Gustaf Erikssons anda

Jag hade tänkt skriva lite om skärgårdstrafiken nu då det är hyfsat aktuellt men jag antar att jag är för dum för hela cirkusen. I mitt huvud köper man en flakfärja för att köra parallellt med Skarven när det behövs för att klara resten av trafiken på södra linjen. Köper man en riktig dieselfärja så får man den säkert rätt billigt, nuförtiden vill ju alla ha hybrider. Vi Ålänningar kunde fortsätta i Gustaf Erikssons stil och köpa billigt när grejerna börjar bli omoderna. Det tar säkert 30 år ännu innan brännoljan blir så dyr  så att skärgårdstrafiken behöver elektrifieras och då har vi en tunnel.
Inte tror jag heller på att det är ålänningarnas ansvar att rädda en ickedöende planet.
Nä, tänk förnuftigt nu så räcker våra stålar längre.

Jag tänkte berätta om en annan sjuk grej. Eller jag tycker den är vrickad men för andra verkar det vara viktigt.
Som jag tidigare skrivit så fick jag mail angående en debatt i Jomala där vi skulle berätta vad vi vill och inte vill göra. Jag bestämde mig sent omsider för att tacka ja men nu håller jag nog på backar ur snart.
I tre dagar har min telefon legat och burrat då det kommit mail angående denna debatt. Det diskuteras friskt, det är mycket planering. Först och främst ska datumet bestämmas och det kan jag hålla med om att är viktigt. Sen kände jag att jag inte behövde veta mer, en debatt som ska handla om vad jag vill är ju inget jag behöver öva på så jag tänkte att det bara är att gå dit.
Nå i allt detta burrande så kunde man ju tro att det planeras ämnen eller program. Så är det inte. Det som diskuteras är moderatorer. Vilken jäkla grej. Det är väl det minst viktiga kan jag tycka men det tycker inte de andra.
Det började med att ett parti gav förslag på två personer. Två herrar från det privata näringslivet.
Tror ni det föll i god jord?
Det tog en kvart ungefär innan ett annat parti ansåg att det bör bara jämställt, således måste det grävas fram en kvinna som vill moderera tillsammans med en herreman då. Givetvis bör ju då denna kvinna vara från det offentliga.
Ett annat parti föreslog de kvinnliga initiativtagarna till moderatorer men de backade.
Den föreslagna mannen hade inte passligt att moderera så då behöver det sökas en annan. Så nu funderas det på både mannen och kvinnan.
Det lustiga är att det verkar vara någon oskriven lag att det ska vara någon välavlönad kontorsnisse med ett känt namn. Att bonden Kalle skulle få frågan att moderera verkar uteslutet. Eller det har i alla fall inte nämnts.
I mitt huvud kan man ha vem som helst som moderator.
Moderatorns uppgift är väl bara att leda debatten genom att ställa förutbestämda frågor och se till att alla får lika mycket taltid. Så har i alla fall jag förstått det.
Inte vet jag vad yrkestiteln eller hur känd man är spelar för roll.
Varför ska saker och ting bli så jävla avancerade och bökiga så fort det handlar om politik och politiker?
En som inte nämnts ännu är chefredaktör Dahlén. Undrar om alla har missat att han bor i Jomala, det var ju tydligen också viktigt, det måste vara en Jomalit.

I ärlighetens namn så känns kommundebatten sekundär, chansen att slippa in där är tammefan mindre än att slippa in i lagtinget.

Gonatt på er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner