Jomala och jag



Nu blev det en insändare till.

Det är inte lätt för någon som är helt färsk inom politiken att veta vad och hur man kan påverka inom kommunen. Bara en sån sak som vad som hör till kommunen, vad som hör till landskapet och vad som är statligt kan vara svårt att hålla koll på. Jag har i princip ingen koll på det där. Jag lär mig nog i sinom tid.
Jag fick ett mail häromdagen med förfrågan huruvida det fanns intresse för en kommundebatt så att alla får lite mer info om vad man vill med kommunen. Jag har inte svarat än eftersom jag haft så hemskt svårt att beskriva vad jag vill göra. Största orsaken till det är att jag tycker Jomala drivs väldigt bra. Jag skulle bara kunna vara med för att lära mig hur det funkar.
Ju mer jag funderar på det, desto mer ploppar ju upp i päronet förstås.
Jag har tidigare skrivit inlägg i min blogg om dagispersonalen, de är hjältar som borde ha högre löner, dagistaxan borde även vara lägre. Hur ska jag lösa det då? Ingen aning, jag måste sätta mig in i systemet först innan jag vet vad jag kan göra, men det vill jag jobba för.
Nu börjar det dock dyka upp andra idéer som jag vill jobba för också. Småsaker, men ändå saker jag vill försöka få till stånd.
Först och främst tycker jag det är en självklarhet att alla barn ska ha en säker gångväg till skolan om de inte har rätt till skolskjuts. Barnen ska inte behöva gå på vägen, då ska de ha skolskjuts. De barn som går till skolan ska vintertid ha plogad och upplyst väg, man ska inte behöva pulsa i snö eller slask, det ska vara plogat. Det här är problem som jag vet existerar.
Alla barn i kommunen ska ha rätt till fritids/Eftis/whatever även under semestertid upp till årskurs 3. Det går inte att lämna småbarn ensamma hemma 8 timmar per dag när föräldrarna jobbar. Alla dagisar ska börja syssla med mer odlingar tillsammans med barnen. Kompostera sina matrester, använda jorden till odlingar och sen kanske rent av vara med och ta tillvara och laga den odlade maten. Det skulle vara en bra inkörsport till naturens kretslopp. Jag vet att det odlas på dagisar i liten skala men jag vill att man utökar det. Kanske dagisarna skulle ha sina egna kolonilotter.
Skulle man få upp odlingsintresse så tidigt så kanske vi mitt i allt föder upp en hel generation självhushållare. Det vill jag jobba för.
Skulle jag mot förmodan komma med i kommunfullmäktige så skulle jag även vid varje möte nojsa om en motorbana, till sist kanske nån hakar på.
Jag skulle även försöka få till en vettig kollektivtrafik inom Jomala.
Med lite planering så kunde man kanske få många ungdomar att ha aktiviteter någorlunda  samma tid så de kunde åka med den kommunala skjutsen dit istället för att 40 föräldrar som pendlar av och an.
Där har vi några småsaker som jag vill jobba med. Hur det ska finansieras,  det vet jag inte än men finns det en vilja så finns det en lösning. Det tror jag.

 Sam "Knatte" Palén, Åländsk Demokrati

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner