Lantrådet borde använda skydd

Visst blir man lite fundersam ibland.
Det har varit ganska mycket diskussioner om mopeler, alltså eldrivna mopeder. I många diskussioner har det uttryckts en frustration över att man inte måste använda hjälm. Jag kan själv tycka att ett hjälmtvång kunde vara nödvändigt, inte kommer det ta länge innan vi har någon som skadar skåpet i en olycka. Vänta bara tills det blir lite halkigt.
I skolorna är man duktig med hjälmtvång då det ska cyklas någonstans. I Finland tror jag till och med att det är lag på cykelhjälm, åtminstone för barn men kanske även för vuxna.
Jag tycker det är bra med hjälm, både till cykel och moped. Jag kan ärligt talat inte förstå de föräldrar som skickar iväg ungarna på mopelerna utan hjälm.
Jag förstår att det kan vara jobbigt att bråka om den där hjälmen, jag har själv gett upp att gnälla på ungarna om cykelhjälm när de börjat komma upp i högstadieåldern.
Här borde vi alla bli bättre. Jag vet inte om jag skulle vara beredd att kräva lag på cykelhjälm men jag är nog beredd att kräva att vi alla vuxna borde föregå med gott exempel. Inte minst för att skydda oss själva och våra barn men det är ju även ett enkelt sätt att kanske ta bort onödiga besök på akuten och sjukhuset överlag. Helt krasst så är nog en skallskada rätt kostsam för samhället och givetvis tufft rent psykiskt för den drabbades familj.
Jag kan tycka att en så enkel sak som att föregå med gott exempel vore klädsamt för våra folkvalda och visst ser man ju en och annan politikercyklist med hjälm, men i ärlighetens namn så ser man nog fler utan.
Jag undrar, de vuxna som väljer bort hjälmen då de cyklar, kräver de ändå att deras barn ska använda den? Med vilka argument får man dem då att använda den?
Ni vet hon där Sjögren, vårt avgående lantråd, hon är sjuksyrra i grunden tror jag. Hon om någon borde väl använda hjälm? I en valfilm som ska visas upp över hela Åland borde man väl föregå med gott exempel eller? Jag vet inte, kanske det bara är jag som är petig. Jag tycker att om man sitter på en av de högsta positionerna på Åland, då borde man föregå med gott exempel.

Men för att komma tillbaks till saken med mopelerna. Jag antar att det saknas lagstiftning för just specifikt elmopeder men det bör nog tas tag i ganska snabbt. Dessa överklassleksaker är ju ingenting som kommer att minska, tvärtom så tar det inte länge innan de är så billiga så att var och varannan medelkarlsson har minst två såna i garaget. Det kommer att bli kaos om det inte införs mer lagar för dem. Rent generellt är jag emot att lagstifta om precis allt men mopelerna är väldigt nära en vanlig moppe och således bör det nog finnas lagar om vem som får köra, hjälm och dylika saker.

Men fram tills dess det finns lagar som kan hjälpa till så säger jag bara, gör inte som vårt Lantråd, ta ansvar istället och föregå med gott exempel.

Tack för att du läste.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner