Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det är tyst från den kommande regeringen, väldigt tyst.
Det skrämmer mig lite.
Det var stora ord inför valet. Jag undrar om man redan försöker tysta bort det. Den avgående regeringen kör på för fullt med kortruttsplanerna för att sätt så många käppar i hjulen som möjligt för den överväldigande majoritet som vill avsluta vansinnet.
Jag börjar tro att ryggraden i Centern börjar mjukna lite, man har inte sagt ett pip om det i media. Inte som jag sett i alla fall. Efter valet tömdes social media på politiker lika snabbt som pungen på en frasse på våren.
Det blev tyst.
Jag undrar hur de tänker.
HI har varit väldigt kritiska mot Gripöbron, den byggs snart. Tänker de gå med på det?
Centern skulle avsluta kontraktet på elfärjan, de är väldigt tysta.
Moderaterna, tänker de vinna fighten och få fortsätta med sitt skötebarn även med Veronica som chef?
Avgående regeringen såg till att lämna en tom kassa till sin efterträdare, det är ju rätt smart. Finns det inga pengar att avsluta kontraktet med så kan man ju alltid skylla på det. Undrar vad väljarna tycker om att bli blåsta direkt?

Obundna har jag väldigt svårt att förstå mig på. Jag undrar om de har någon plan eller om de bara är dåliga förhandlare.
Man lyckades endast förhandla till sig en ministerpost. Ja det är klart, Bert fick ju bli talman och det är ju bra för hans ego men vad ger det egentligen de obundna väljarna? I mitt huvud känns det som att Bert lät sitt ego gå före partiet, men de kanske har en plan.
Vad vet jag, det är så tyst.
Ministerposten, infrastrukturminister, känns inte som någon statusposition. var det en dålig förhandling? När man sen väljer att sätta dit Christian Wikström, med 16 röster i ryggen, blir det än märkligare.
Okej, ryktet säger att de ville placera både Måtar och Stellan där men fick kalla handen av de tilltänkta regeringskollegerna. Jag vet inte om det stämmer det är bara ett rykte, och som sagt, det är så tyst.
Jag gillar att moderaterna satt 1000kossor Karlström som näringsminister. Han blir ju då även jaktminister. Ni kommer väl ihåg att moderaterna gick till val på att Örnen ska reduceras. Det fixar han i en handvändning.
Även vårjakten blir ju på hans bord.
Jag vill minnas att han gillar att resa. Han reste väl rätt mycket sist han var i samma position. Nu får han pendla till Bryssel med jämna mellanrum för att reda upp fisket och jakten. Jag tror nog det passar honom, men han har inte sagt något om det ännu.
Han har också varit rätt tyst, jag förutom att han sagt att vi måste ha större invandring till Åland. Det kanske inte var så bra start kan jag tycka men han reder kanske upp det.

Jag blev och fundera på det där med invandringen igen. Man säger att vi måste ha befolkningstillväxt hela tiden. Vi måste öka konstant.
Varför försöker man då inte stimulera Ålänningarna till att skaffa fler barn? Varför underlättar man inte för barnfamiljer?
Varför stimulerar man inte barnfamiljer till att skaffa ännu fler barn? Statistiken visar att vi får färre barnfamiljer på Åland med fortfarande samma antal barn. Alltså börjar trenden säga att de som redan har barn vill ha fler.
Underlätta för dem. Höj t.ex barnbidraget rejält för det tredje barnet. Dra bort 80 % av dagistaxan om familjen har tre eller fler barn. Ge frikostiga bostadsbidrag till barnfamiljer. Höj hemvårdsstödet och se till att mammorna inte behöver vara rädda att bli utan pension bara för att de tar hand om familjen.

Varför vill man prompt ha invandring istället för att satsa pengarna på ålänningarna?

Jag tycker 1000kossor Karlström nu ska satsa på att det föds 100 stycken fler barn för varje år under mandatperioden så att vi i fortsättningen får kalla honom för ÄlskogsFrille.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Alla feminister i samma båt.

Åland mitt Åland

Det finns alltid en säker passning

Ställ dem mot väggen

Misshandlande Rumäner