Kinapuffen

Corona, Corona, Corona, jag är så evinnerligt, förbannat trött på allt som rör Corona. Jag känner mig sjukt stressad över att hela Åland står stilla, ja, hela Finland.
Jag tar det på allvar, absolut. Vi håller oss hemma och för oss själva så mycket som möjligt. Inte för att vi är rädda för att få det men för att få den här jäkla smittan att stanna upp, lugna ner sig så att landet kan komma igång igen.

Just nu känns det som att tidpunkten var synnerligen oläglig för en fladdermussmitta. Jag har liksom inte tid och det sätter enorma käppar i hjulen för mig.
Ja, jag vet att det är egotänk. Ibland får man vara ego.

Eftersom jag fick kicken för ett tag sen så har jag hållit på för fullt med att starta upp ett eget företag. Ett företag som i första hand skulle rikta in sig på turism.
Jag tänkte att eftersom det inte blev politiker av mig så får jag väl göra det bästa av situationen och visa att jag verkligen menar det som jag skrivit om under lagtingskampanjen.
Ni vet, det där om turister och skärgården.
Min vår och sommar skulle spenderas med att köra runt turister i den åländska skärgården i en flashig båt. Visa upp våra pärlor och låta dem äta på alla fina restauranger som finns lite varstans, visa dem sälar, skarvar och kökarsbor. Låta dem se Källskär, Kobbarna och fyrjäveln vid Härrö skatan.
Det känns kanske inte så aktuellt just nu.
Jävla kineser.

Nu sitter jag med dilemmat, ska jag köpa båten eller inte? Nu sitter jag och räknar och funderar hur fan jag ska få allt att gå runt fram till nästa sommar om jag köper båten fast det inte kommer att finnas turister på ön.
Jag har liksom snokat upp den där perfekta båten, jag har löst pengafrågan, jag hade planen klar.... Sen kom världens största kinapuff och ställde till med oreda.
Visst, jag har startat upp ett företag och jag kommer säkert klara mig med det, men nu vill jag så mycket annat. Jag hade ju en plan.

Nåja, det löser sig sa kärringen som sket i vasken.

Vill man se något positivt med kinapuffen så är det ju bara att kolla hur bra EU sköter situationen. Mitt i allt fallerade hela EUs princip med centralstryrning och öppna gränser. Nu kör nationerna sitt eget race. Man hjälpte inte Italien, det lät man Ryssen och Kinesen att göra. Nationerna sätter exportstopp. Man lämnar kompisarna åt sitt öde och tänker bara på sig själv.  Gränserna är så satans igenbommade så man undrar om de någonsin lyckas få upp dem igen.

Jag tror det här är ytterligare ett steg i EUs förfall. Man visade att  när skiten träffar fläkten så är man bara ett tomt skal. Uddlöst igen.
När allt har lagt sig så kommer efterspelet, då har vurmarna mycket att förklara. Det har blivit bevisat att om EU ska funka så måste nationernas självbestämmande helt tas bort, det kommer ingen att gå med på.

Det blev också tydligt vad vi får för pengarna, absolut ingenting.

I Italien kommer nog de EU kritiska partierna att göra rekordval nästa gång det är dags att gå och rösta.

Jag läste förresten att luften är jätteren nu, Kineserna kan se himlen. Det blir ju intressant att se om CO2 halten slutar stiga nu då.

Gonatt på er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

En kniv i ryggen

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU