MISErabelt kriminellt

 


Ni får ursäkta men jag fortsätter mitt gnäll över den här MISErabla soppan.

Jag grät ut på FB sidan 'Åland Ekonomi' om min frustration över Mise. Det blev en rejäl diskussion må jag säga.

Jag är glad över att några av de inblandade i Misesoppan gav sig in i diskussionen. Inte kan jag säga att jag blev så mycket klokare, man blir sällan det av FB diskussioner, men några svar var väldigt intressanta.

Tomas Boedeker (Mså) och Elias Lindström (Lib) skyller allt på ägarna. Det är alltså kommunernas fel alltihop. De sitter i en styrelse och bedriver en politik som går tvärt emot deras egen och deras partiers ideologi och ledord, individen ska ha rätt att bestämma över sitt liv. Det är kommunernas fel att Tomas och Elias bedriver vänsterpolitik.

Nå, det må väl vara sin sak, de får bedriva vilken politik de vill. Jag hoppas väljarna blir påminda om detta när Libbarna och Moderaterna, inför sin nästa valkampanj, står och bedyrar att de står för människors rätt att bestämma själva.

Anders Eriksson (ÅF) svarade också. Han gav ett väldigt uppriktigt svar. Han tycker inte om Mise och har faktiskt försökt stoppa vansinnet redan 2011. Tyvärr fick han inte sin vilja igenom. Han berättade på samma gång att vi, i princip, kan fetglömma att Jomala bryter avtalet med Mise. 

Att bryta avtalet skulle i runda slängar kosta 2,4 miljoner. Vad i helvete har man skrivit på för avtal? Ni fattar hur mycket pengar det är va? Galet mycket, det är ju typ mer än två helger på Arken.

Det var inte goda nyheter men intressant att veta.

Nä, det intressanta var de meddelanden jag fick skickat till mig privat. Det var flera stycken som uppskattade att jag lipade på FB.

Det mest intressanta jag fick veta är att jag är kriminell. Eller... Det kanske beror på hur man ser det. Jag ska dra en liten liknelse.

Ponera att jag köper en stulen bil. Jag visste inte om att den var stulen. Killen som sålde den sa bara, good price, no krimskrams. Han verkade pålitlig så jag köpte åbäket. 

Nästa dag knackar blårockarna på dörren och berättar att jag är misstänkt för häleri. Jag blir lagförd som en brottsling eftersom jag begick ett brott. Inga konstigheter där, så funkar lagen.

Om Mise bedriver en olaglig verksamhet utan min vetskap så blir jag ju då rimligtvis medbrottsling så fort de har snott åt sig den första grundavgiften av mig. Då är jag ju med och finansierar en illegal rörelse. 

Hur ska man då göra om man anser att Mise bedriver olaglig verksamhet? Ska jag ringa dit och be dem betala tillbaka mina pengar retroaktivt för alla år som jag betalat grundavgiften? Faktum är att jag skulle nöja mig med att de bara slutade med att tvinga mig bidra.

Varför drar jag då den här liknelsen?

Jo, såhär är det, här kommer nu rykten och skvaller.

Enligt vissa som hört av sig så saknar Mise miljötillstånd. 

Miljötillstånd måste man ha för att bedriva den verksamhet de gör. Ja, åtminstone för deponin där ute i Ödanböle. Om det gäller för hela deras verksamhet låter jag vara osagt, men utan miljötillstånd så antar jag att de bryter mot lagen.

Om det här stämmer så är ju då Mise en kriminell myndighet. I min värld är det ju i alla fall så. Om Mise är en kriminell myndighet så är ju även ägarna kriminella, dvs kommunerna. Man kan ju tycka att det i så fall skulle ligga ett intresse i att bryta avtalet med Mise och sluta finansiera det kriminella nätverket, jag har svårt att tro att det skulle kosta 2,4 mille i det fallet.


Nu är ju det här baserat på rykten och gissningar men givetvis skickade jag mail till ÅMHM i förmiddags för att kolla hur det ligger till.

I sann ÅMHM-anda så har jag i skrivande stund inte fått svar, det brukar ju kunna dröja. Jag mailade dem i ett annat ärende förra vintern och det svaret väntar jag fortfarande på.

Elias Lindström mumlade något om att kommunerna som står utanför Mise bryter mot avfallslagen eller nåt liknande. Kanske man måste sopa framför egen dörr ibland också.

Det blir nog en uppföljare på det här inlägget känns det som.

Med tanke på de många meddelandena jag fick av människor som har ruttnat på Mise så känns det som att det finns ett ganska stort motstånd mot myndigheten, tyvärr verkar det som att det är ganska oorganiserat vilket spelar Mise och kommunerna i händerna. Spridda skurar är enkelt att ducka för. Jag tänkte därför att jag ska sätta ihop en grupp på FB där man lättare kan samordna och diskutera. då får man ju också lite mer hum om hur många vi egentligen är som vill ha förändring. Det hade tydligen gjorts en namninsamling för ett tag sedan men den hade både jag och andra missat, det är ju ett tydligt tecken på att samordning krävs.

Leta efter gruppen 'Lägg ner Mise'.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

En kniv i ryggen

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU