RUSPINNEN

 


Vart än man vrider huvudet så ser eller hör man om det där förbenade corona. Jag är så sjukt trött på pratet, gnället, munhuggningarna mellan 'jagvillintehaspruta' och 'gemigallasprutorduhittar'. 

Kan vi inte bara låta folk göra som de vill utan att vi dömer dem och placerar dem i ett visst fack? 

Vill du ha en spruta? Fine! Varsågod, cirkulera. 

Vill du ha en spruta? Nähä, cirkulera.

Så enkelt kan det vara.

Medans jag satt och retade upp mig på det här drev mina tankar iväg mot sprutnarkomaner. Det var dock inga intressanta tankar så jag flöt vidare mot annat knark, lättare knark. Ni vet, hasch, cannabis och sånt.

När jag kandiderade till lagtingsvalet 2019 så fick jag ofta frågan av folk var jag stod angående legalisering av lätta droger. Just då hade jag ingen speciell åsikt om det, jag hade liksom inte tänkt så mycket på det. Droger har aldrig tagit så speciellt stor plats i mitt liv. Det är klart, vissa droger kanske man varit och fingrat på i viss mån, men inte till den grad att jag överhuvudtaget skulle ha funderat på om cannabis borde vara lagligt.

Av någon anledning har den frågan rört sig mer och mer i skallen på senare tid. Jag har vridit och vänt på saken för mig själv och funderat var jag står. 

Ju mer jag bearbetar den här tanken, desto mer säker blir jag att jag har en åsikt. Alla borde egentligen ha en åsikt om droger. Jag menar, vi använder ju droger konstant på olika sätt.

Vad vore sjukvården utan droger? Jag är glad att vi har droger på sjukan, min åsikt är att sjukvården måste få använda sig av droger.

Vuxenapoteket i Maxinge är ju förstås också fullt av droger. Vad vore en midsommar utan alkohol? Eller ja, midsommar utan alkohol är väl kanske inte alltför ovanligt för mig. Jag skulle nog inte ha nåt besvär att vara utan drogerna på vuxenapoteket men de är ju ändå väldigt socialt accepterade så min  åsikt är nog att det är bra att vuxenapoteket finns.

Totte på Hörnet  en av mina favoritbutiker, där snackar vi droger. Man blir som ett barn på julafton när man glider in som en kung med ungarna på lördag förmiddag. Påsen ska fyllas till bredden med socker, förtjockningsmedel och så många E-medel som huvudet har hårstrån. Jag har inget emot sockerberoende, Totte på Hörnet ska absolut få behålla sina droger.

Sparhallen, där är jag flitig kund. Dels för att handla mat men också för att handla droger. Min tobak vill jag inte vara utan. En cigg till kaffet är ju lika bra som fantomen när man sitter på porslinet. Jag har en pipa på stugan, det är min sommarlyx. Att få dra en pipa lite nu och då, det vill jag inte vara utan. Tobaken bör nog få stanna, det är min åsikt.

Kontentan av den här utläggningen är att vi har hyfsat mycket droger i vårt samhälle redan nu. De flesta av dem är redan socialt accepterade även om det pågår en viss häxjakt på rökare. Varför är det så svårt att acceptera cannabis?

Cannabis lär ska vara en inkörsport till tyngre droger. Eller ja, så säger i alla fall nejsägarna. Själv har jag svårt att förstå varför cannabis skulle vara mer av en inkörsport än alkoholen. Kanske finns det statistik på det men jag orkar faktiskt inte ta reda på det. Min personliga tro är att det bara är nonsens och ett sätt att avfärda cannabis utan att behöva ha någon direkt egen åsikt.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att vi snart har laglig cannabis i vårt samhälle. Våra ungdomar är uppvuxna närmare de drogerna än vad våra gamla stofiler till politiker är. Vårt samhälle är så invaggat i att vi firar högtider och fina sammakomster med andra droger. Droger i flytande form. Dagens kulturelit måste få ha sitt skumvin eller rödtjut för att känna sig bekväma. Vad skulle kulturnatten vara utan en rödvinsfläck på kragen liksom?

Jag tror att när våra ungdomar har vuxit upp och sparkat oss från tronen, då kanske öppningen kommer. Jag skulle inte sörja, jag skulle hellre ta en rusgivande rök än brännevinet. Man får huvudvärk av brännevinet. Vissa blir så hiskeligt sjuka av brännevinet så de spyr ner taxibilar och polisceller. Jag tror en ruspinne är bättre. Ser man till effekterna på kroppen av rusdryck gentemot ruspinne så misstänker jag att rusdrycken förstör mer än pinnen. Min åsikt är att vi borde tillåta ruspinnar så länge vi tillåter rusdryck. Dessutom skulle säkert användningen av brännevinet sjunka när fördelarna av ruspinnarna kommer fram.

En annan fördel om man skulle legaliser ruspinnar är ju att det kommer en till skatteintäkt. Vi finansierar ju redan det åländska samhället med smutsiga pengar från spel och dobbel, varför inte få dit lite knarkpengar också?

Du som nu tänker 'nej usch, vi ska inte ha en massa knarkare springa omkring'. Man är ju inte alkoholist för att man tar en sup lite nu och då. Rimligtvis är man inte knarkare för att man tar en pinne lite nu och då.

I fortsättningen när det nalkas val, oberoende om det är till finnarnas, ålänningarnas eller EUs sandlåda så tänker jag rösta på den som har den liberalaste drogpolitiken. 

Här är en länk till lite intressant info.

https://www.cafe.se/fn-tar-bort-cannabis-fran-sin-lista-over-farliga-droger-det-har-innebar-det/

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Alla utom ÄlskogsFrille är tysta

Det finns alltid en säker passning

En kniv i ryggen

Fittmössan är tillbaks

Den åländska själen

Snipäventyrssuget

Åland mitt Åland

Trump och EU